Nehéz idők várnak a merevlemez-gyártókra

Milkovits Gábor, 2004. június 1. 21:15
A Credit Suisse First Boston befektetési tanácsadó cég elemzése szerint élesedő árverseny, ebből adódóan pedig csökkenő nyereségesség vár a gyártókra a merevlemezes meghajtók piacán.
Az elemzés szerint elsősorban a szerverekhez és egyéb üzleti felhasználású, speciális adattároló alkalmazásokhoz gyártott merevlemezes meghajtók területén várnak majd nehézségek a cégekre. Ezekből a termékekből ugyanis a gyártók, mint például az EMC, a Hewlett-Packard, vagy az IBM jóval többet állítanak elő, mint amennyit a piac igényel. Ez persze rövidtávon jó hír a vállalati ügyfelek számára, akik a korábbinál jóval olcsóbban juthatnak hozzá a termékekhez. A HDD piacon összességében továbbra is erőteljes keresletre lehet számítani, ám a különösen az üzleti célú alkalmazások terültén kialakult, egyre fokozódó árverseny nagymértékben csökkenti a gyártók profitját. Jó példa erre a Maxtor, amely 2004 első negyedévében ugyan 1,2 millióval több merevlemezes meghajtót adott el, mint az előző év azonos időszakában, nettó nyeresége mégis csak alig harmada volt az egy évvel ezelőttinek. Jobb kilátásaik csak a speciálisan asztali számítógépekre, illetve fogyasztói elektronikai cikkekre szakosodott gyártóknak lehetnek. A zenei lejátszók egyre növekvő népszerűsége jelentős piacot biztosít a kisméretű, 1-1,8"-es merevlemezes meghajtóknak, amelyek gyártásában elsősorban a Hitachi és a Toshiba jár az élen.

A befektetési tanácsadó cég szakértői elmondták, hogy a jelenlegi helyzetre megoldást csak a kereslet jelentős szezonális megnövekedése, illetve sikeres új termékek bevezetése kínálhat.