A PC értékesítés újra felszálló ágban Közép- és Kelet Európában
forrás Prim Online, 2004. június 9. 18:20
A növekvő bérek és a sikeresebb kisvállalkozások serkentették a PC
piacot (asztali gép, notebook és x86-os szerver) Közép-és Kelet
Európában 2003-ban. A teljes értékesítés darabszám szerint 22,7%
százalékkal, érték szerint pedig 17,3%-kal emelkedett az előző évben.
Oroszország részesedett az eladott darabszám több, mint a feléből, míg a régió három legnagyobb piaca, Oroszország, a Cseh Köztársaság és Lengyelország együtt e mennyiség több, mint 70%-át tudhatták magukénak. Az IDC új tanulmánya, a " Central and Eastern Europe Personal Computing 2004-2008 Forecast and 2003 Vendor Shares" szerint a NATO- és az EU-bővítés erős húzóerőt jelentett a PC eladásokban, különös tekintettel a kormányzati és az oktatási szektorra, mivel ezek a szegmensek jelentősebben fejlesztették IT infrastruktúrájukat a nemzetközi előírásoknak való megfelelés érdekében.
2003-ban az asztali számítógép eladások domináltak a régiónkban, melyek csökkenő áruk okán egyre szélesebb felhasználói kör számára váltak elérhetővé. A teljes piac érték szerint is dinamikusan nőtt, mivel a notebook eladások megugrása ellensúlyozta az asztali gépek árcsökkenését. Bár a notebook-ok csak mintegy 10%-át tették ki az összes darabszámnak (az x86-os szerverek pedig csak alig több, mint 2%-át), majdnem 20%-át adták a teljes piac értékének. "A kisebb vállalkozások egyre inkább felismerik a mobilitás előnyeit, és felszerelik kisebb beosztásban
lévő alkalmazottaikat is notebookokkal" - mondta Roman Maceska, az IDC CEMA senior kutatási menedzsere. "Ez különösen igaz az olyan érettebb piacokra, mint a cseh, a horvát és a lengyel."
Az IDC új tanulmánya szerint, ugyanazok a tényezők, melyek a nagyobb asztali gépeladásokhoz vezettek, erősítették a notebook-eladásokat is: ezek a technológiai fejlesztések és az erősödő árverseny. A megnövelt akkumulátor idő, a nagyobb adatfeldolgozási képesség, és a vezeték nélküli eszközök biztonságának a növelése szintén segítette ezt a piacot. "A tényezőknek e kombinációja a helyi összeszerelőknek kedvez hosszú távon." mondja Maceska. "Alacsony áraikkal ugyanis jó pozíciókat harcolhatnak ki a SoHo és az SME szegmensekben. Mindazonáltal, a márkás gyártók is képesek megszólítani ezeket a rétegeket jobban kidolgozott marketing és értékesítési stratégiájukkal."
A Közép-és Kelet Európai régióban 2003-ban első helyen végzett HP tipikus esete a fentieknek. Erős csatornahálózatának köszönhetően a legtöbb helyi piacon jelen van, teljes megoldásokat hirdető agresszív stratégiájával pedig biztosította első helyét mind a három fenti termékkategóriában. Oroszország és Ukrajna kivételével, a HP első vagy második helyen áll mind az asztali gép, mind pedig a notebook-eladási listákon az egyes országokban. Az x86-os szerver szegmensben a HP végzett az első helyen minden országban, kivéve Ukrajnát. "A HP régiónkban elért sikere meggyőző,"-mondja Maceska, " de a jövőre nézve bizonytalan. A múlt évben ugyanis a helyi összeszerelők megszerezték a teljes PC piac több mint 80%-át régiónkban, sőt megjelentek a notebook-piacon is, ami azt jelenti, hogy a piac dinamikája valószínűleg változni fog az elkövetkező néhány évben."
2003-ban ezek az ún. "nem márkás" helyi összeszerelők megszereztek négy helyet a legjobb ötből a bulgár, a román és az orosz PC piacon is, sőt mind az öt helyet Ukrajnában. Bár ez részben magyarázható az asztali számítógépek dominanciájával, a földrajzi helyzet is fontos szerepet játszik ebben. "A márkás gyártóknak általában inkább régiónk nyugati részeiben vannak jól kiépített csatornáik " mondja Maceska. "Ez a magasabb jövedelmi szintekkel, a fejlettebb infrastruktúrával, és a régebb óta meglévő helyi képviselettel, valamint e fejlettebb régiókra koncentráló marketingtörekvésekkel magyarázható."
Az IDC új tanulmánya a "Central and Eastern Europe Personal Computing 2004-2008 Forecast and 2003 Vendor Shares" részletes elemzéseket, megállapításokat és előrejelzéseket tartalmaz régiónk személyi számítógép piacának dinamikájáról. A tanulmány igyekszik átfogó képet adni azokról a változásokról és kihívásokról, amelyekkel a PC iparág szembenéz ezeken a fejlődő piacokon. A 2003-as adatok és elemzések a vezető IT cégekkel (gyártókkal, disztribútorokkal, összeszerelőkkel, rendszer-integrátorokkal, értéknövelt viszonteladókkal és dealerekkel) készített mélyinterjúkon és kérdőíves felméréseken alapulnak. A vizsgált országok: Bulgária,
Horvátország, Cseh Köztársaság, Magyarország, Lengyelország, Románia, Oroszország, Szlovákia, Szlovénia, Ukrajna, és régiónk további országai (összesen 17 ország a Balkántól, a Balti-köztársaságokon és a Kaukázuson át Közép-Ázsiáig).