Drogmegelőzési Tudásbázis a Grepton informatikai rendszerével

forrás Prim Online, 2004. június 23. 12:30
Összességében több ezer szakembert, kutatót, prevenciós intézetet, kezelőhelyet, drogambulanciát érint az a holland mintán alapuló informatikai projekt, amelyet a Nemzeti Drogmegelőzési Intézet (NDI), a Grepton Informatikai Rt. közreműködésével indított el a közelmúltban. Az interneten keresztül elérhető Tudásközpont kialakításának kezdeményezése egyedülálló hazánkban, mert segítségével bárki hozzáférhet az érintett szervezetek adataihoz, és megismerheti szakmai tevékenységüket.
A portál célja tágabban, hogy a drogügyekben érintett intézményeket "országos hálózatba" kapcsolja, ahol a szervezetek naprakész információkhoz juthatnak, megismerhetik a kutatási eredményeket, valamint maguk is aktívan rámutathatnak az intézményi, szakmai ellátottságban fellehető esetleges hiányokra.

A projekt célja olyan, interneten elérhető információs portál (dinamikus szakmai adatbázis) létrehozása, amelyen a drogügyekkel foglalkozó szervezetek (többek között: GYISM, NDI, Kábítószer Egyeztető Fórumok, civil szervezetek, szakemberek, szakmai műhelyek, stb.), azok alapadatai, publikációi, különböző programok megtalálhatóak, kereshetőek és a szervezetek által karbantarthatóak. A rendszer áttekinthetővé teszi a legális és az illegális drogok fogyasztására irányuló erőfeszítéseket, elérhetővé teszi a témában folytatott kutatások eredményeit, elősegíti a szakemberek közötti kommunikációt, és információt szolgáltat a döntéshozók számára. A Grepton Rt. által kifejlesztett portál ezen túl az aktív kapcsolattartást is támogatni kívánja fórumok, hírlevelek segítségével. A projekt célkitűzése a fenti funkciókat kiszolgáló keretrendszer kialakítása.

Az NDI a megoldásra egy 2003-as Phare-program keretében szervezett holland tanulmányúton figyelt fel, ahol a hollandok a rendszert ún. networkingtool-ként (hálózatépítési eszközként) alkalmazzák, azzal a céllal, hogy összekösse és egymás számára elérhetővé tegye a szakmai szervezeteket. Itthon régóta problémát jelent, hogy az intézmények egymástól olykor elszigetelten működnek, nincs közöttük aktív kommunikáció és a szakemberektől "távol" vannak az intézmények. A laikus pedig sokszor információ hiányában nem tudja, hova fordulhatna.

A Tudásközpont informatikai része HelpDesk-en működik, kiépítését pedig a hazai informatikai piac egyik meghatározó szereplője, a Grepton Informatikai Rt. végzi. A rendszer kialakítására az NDI a Greptont öt szolgáltató cég közül meghívásos tenderen választotta ki, ahol a cég a szolgáltatásra adott ár-érték arány alapján bizonyult a legsikeresebbnek. A bevezetési munkálatok május végén indultak el, a tervezési szakasz már lezárult, jelenleg az alkalmazás fejlesztése/kódolása történik. A 10 millió forint értékű projekt a határidők szerint halad és augusztus végén zárul le, az adatok feltöltése szeptemberben várható, és a rendszer az ősz folyamán indul el élesben.