Újra középpontban a napcella
Kiss Ádám Zoltán, 2004. augusztus 22. 13:21
Többek között a magas benzinárak és a világ egyre nehezebben kordában
tartható emelkedő energiaéhsége miatt újra a figyelem középpontjába
került a napenergia, több japán gyártó próbálja megalapozni helyzetét
az egyre növekvő piacon.
Egyszerre folynak a felhasználói oldal termékeinek fejlesztései, és az alapkutatások, mindez együtt komoly termelésnövekedéssel jár. A japán NTT távközlési óriás például napelemes mobiltelefon-töltőt mutatott be a hónap elején, míg a Sharp a mainál 100 százalékkal több energiát adó napelemcella kifejlesztését jelentette be. A sorban a legújabb feltörekvő gyártó a Mitsubishi, mely bejelentette, hogy 2005 áprilisára 50 százalékkal megemeli napelemgyártásának volumenét. Ezt egyébként érdekes módon nem négyzetméterre vagy egyéb fizikai mutatók szerint adják meg, a mérőszám a napcellák által termelt energia. A Mitsubishi a jelenlegi 90 megawattról 135 megawattra szeretné emelni termelését 2005-re, de ez csak az első lépés, 2006-ig még nagyobb lépéssel 230 megawattra tervezik bővíteni a gyártást. A szakértők szerint a napcella újbóli népszerűsége hátterében egyrészt az áll, hogy a nyersolaj hordónkénti ára töretlenül emelkedik, és a közelít a pszichológiai határt jelentő 50 dolláros szinthez, másrészt feltalálása óta maga a napelem is igen sokat fejlődött. A sikerhez az is hozzájárul, hogy egyes nagyfogyasztó országokban, mint például az Egyesült Államokban, külön adókedvezménnyel támogatják a környezetkímélő technológia használatát.