GSM-alapú mobilszolgáltatást tesztelnek a repülőgépeken
Milkovits Gábor, 2004. szeptember 11. 19:41
A Wireless Cabin elnevezésű
európai konzorcium megkezdte GSM-alapú, utasszállító repülőgépekre tervezett
mobiltelefonos szolgáltatásának tesztelését.
Az Airbus német részlegét, a Német Légügyi Központot
(DLR), az Immarsatot, a Siemenst és az Ericssont tagjai sorában tudó Wireless
Cabin azonban nincs egyedül a levegőben. Az amerikai American Airlines és a
Qualcomm ugyanis egy hónappal megelőzte őket saját CDMA technológián alapuló
kísérleteivel, amelyekhez ráadásul sikerült megszerezniük a Szövetségi Légügyi
Hivatal (FAA) és a Szövetségi Távközlési Bizottság (FCC) beleegyezését is.
Utóbbi teszt éppen az említett hatóságok kételyeinek eloszlatását célozta, a
levegőben való biztonságos mobilszolgáltatásnak ugyanis elengedhetetlen
feltétele az, hogy a kibocsátott hullámok ne zavarják meg a fedélzeti
készülékeket. Mivel a nemzetközi légiforgalom jelentős része az Egyesült
Államok felé irányul, illetve a legtöbb légitársaság követi az ottani
biztonsági előírásokat, a Wireless Cabin számára is kulcsfontosságú az említett
hatóságok meggyőzése.
A
mobiltelefonos szabványok közül a GSM egyértelműen vezet a földön, ám a
levegőben az Amerikában továbbra is szilárd hátterű CDMA-nak szintén jó esélyei
vannak. Az Európai társaság egyébként szolgáltatásának keretében a GSM-en kívül
harmadik generációs UMTS, Bluetooth, illetve szélessávú vezeték nélküli WLAN
kapcsolatot is biztosítana a légi utasoknak. Elemzők szerint a szolgáltatásnak
lenne is piaca, a kérdés csupán az, hogy az illetékes hatóságok mikor és kinek
adják meg az engedélyt a hálózat üzemeltetésére. Josef Kolbinger a Siemens
részéről úgy nyilatkozott, hogy csak a technológiai akadályokat figyelembe véve
a szolgáltatás legkorábban 2005 végén indulhat be.