Baj elsősorban ez utóbbiak elvárásaival lehet, amelyek szerint a fogyasztónak jogot kell kapnia, hogy saját országában is peres úton szerezzen orvoslatot a szolgáltatás kapcsán elszenvedett sérelmeire. Jogvédő szervezetek szerint a dzsungel törvénye lesz úrrá az internetes kereskedelmen, ha a fogyasztótól megtagadják a lehetőséget, hogy saját bíróságánál, saját országának joga alapján éljen keresettel.
Az európai fogyasztóvédelmi szervezet (BEUC) ilyen megfontolásból sürgeti az Európai Bizottságot a közzétett változat keresztülvitelére. Brüsszel mindazonáltal óvatos, ezért a tervezet törvényerőre emelése előtt - november 4-5-én - szakmai meghallgatást tart, amelyen elektronikus kereskedelemmel foglalkozó cégek is kifejthetik érveiket. Elfogadható ellenvetések hiányában az EU igazság- és belügyminiszterei már decemberben hatályba léptethetik a tervezetet.
A szabályozást ellenző konzorcium vezetője szerint az irányelv az adott formájában kereskedelmi háborúhoz vezethez az USA és Európa között. A Reutersnak adott nyilatkozatában Michael Pullen kifejtette, hogy a direktíva bizonytalanságot teremt, és sok céget elrettent majd az interneten való eladás gondolatától. A túlfeszített jogi kockázatok elleni védelem költségeit ráadásul belekalkulálják áraikba, ami éppen a megvédeni kívánt fogyasztók számára hátrányos - hangoztatja a szakember.
A legjellemzőbb visszásságok:
Az Egyesült Államokban már előrehaladott stádiumban lévő elektronikus kereskedelem során a vásárlók az alábbi arányok szerint észleltek rendellenességeket:
20 százalékuk ütközött problémákba "on-line" rendelés során;
7 százalékuk rendelt javakat, amelyek nem érkeztek meg, és amelyekkel nem terhelték meg számláját;
7 százalékuk rendelt javakat, amelyek nem érkeztek meg, de amelyekkel megterhelték a számláját;
5 százalékuk nem tudott e-mail segítségével kapcsolatba lépni az eladóval;
3 százalékuk rendelt javakat, amelyek nem érkeztek meg a kikötött időben;
2 százalékuk kapott sérült terméket;
2 százalékuk kapott a kikötött minőségnek nem megfelelő terméket;
1 százalékuk esetében a rendelést többször is feldolgozták.