A GKI Gazdaságkutató Rt. és a T-Mobile Magyarország Rt. - a Sun Microsystems Magyarország Kft.-vel együttműködve - negyedévente felméri a vállalati internethasználati szokásokat, a hazai elektronikus gazdaság fejlődését. Jelen összefoglalóban a vállalati szektor véleményét mutatjuk be az internetes értékesítés és beszerzés előnyeiről és hátrányairól.
Vállalatok internetes tevékenysége2004 első félévében az 5 fő feletti vállalatok 77%-a, azaz körülbelül 45 ezer vállalkozás rendelkezett internetkapcsolattal. E vállalati kör 48%-a, 21 600 vállalkozás épített ki önálló webes megjelenést és e körnek is csupán egyharmada, 7200 cég értékesítette termékeit az interneten keresztül 2003-ban.
Az elektronikus piactéren értékesítő társaságok aránya még alacsonyabb, hiszen ezek aránya az 5 fő feletti társaságok csupán 1%-a (ez körülbelül 600 céget jelent). Összességében a honlappal rendelkező vállalkozások 90%-a nem használja ki a webes megjelenésben rejlő magasabb szintű lehetőségeket és honlapját mindössze információ- és tartalomszolgáltatásra használja.
Az internetes értékesítés főbb előnyei a vállalatvezetők szerint Az interneten keresztüli értékesítés szempontjából összességében a legfontosabb az ügyfelek elérése, amelyet a vállalatok 30%-a nagyon fontosnak, míg 51%-a fontosnak tart. A második helyen a versenytársakkal való lépéstartást jelölték meg, amely a vállalatvezetők 27%-a számára nagyon fontos, 49% számára fontos. Emellett a cégvezetők úgy vélik, hogy az internetes eladásoknak a cégről kialakított kép és a szolgáltatások minőségének javítása szempontjából is nagy jelentősége van.
A célpiac földrajzi értelemben való kiterjesztése, a költségek csökkentése, illetve az ügyfelek egyedi megkeresésének, (akár személyre szabott) kiszolgálásának lehetővé tétele és az üzleti folyamatok felgyorsítása kevesebb vállalat számára biztosítanak lényeges előnyöket.
Az internetes értékesítés főbb korlátaiAz internetcsatlakozással rendelkező, de interneten nem értékesítő vállalkozások vezetői szerint a vállalat termékének vagy szolgáltatásának interneten keresztüli értékesítésre való alkalmatlansága a legjelentősebb korlátozó tényezője az internetes értékesítés alkalmazásának. Ezt az interneten keresztül értékesítést bonyolító vállalatok 27%-a találta nagyon jelentős, 33% jelentős tényezőnek. A vállalatvezetők 16%-a számára nagyon jelentős, 37%-a számára jelentős akadálynak tűnik, hogy a vevők még nincsenek felkészülve az internetes vásárlásra, azaz a célcsoport akár technikai tekintetben akár attitűdje folytán még nem elérhető az interneten keresztül.
Biztonsági aggodalmak csak a cégek 8%-a számára fontos befoyásoló tényező, míg a jogi akadályokat csak 5%-uk értékeli ugyanígy.
Az interneten már értékesítő cégek vezetőinek legnagyobb hányada számára a vevők felkészületlensége a legjelentősebb fékezője az internetes értékesítésnek. Ezt a szempontot a vállalatvezetők 11%-a nagyon jelentősnek, míg 49%-a jelentősnek tartja. Biztonsági, logisztikai és az internetes értékesítéssel kapcsolatos jogi feltételrendszer bizonytalanságai miatt felmerülő problémák az interneten keresztüli eladásokban már tapasztalatokat szerzett cégeknél (mint az várható is) egyértelműen nagyobb arányban merültek fel, mint az ilyen tapasztalatokkal nem rendelkező cégeknél. A jogi feltételrendszert is jelentősebb akadályozó tényezőként élik meg az internetes cégek, de a logisztika terén jóval kevesebben érzékelnek problémákat.
- A felmérés 2004 júniusában zajlott le a telefonos interjúk formájában 1000 cég reprezentatív megkérdezésével. A felmérés célcsoportja a legalább 5 alkalmazottat foglalkoztató vállalkozások voltak. A felmérés kiterjedt egész Magyarországra és érintette az összes gazdasági szektort.