Érdekes, hogy az elhíresült integrált vállalatirányítási rendszerek sikertörténete szinte megszólalásig hasonló: egy szervező és szoftverfejlesztő cég valamelyik iparágnak kifejleszt egy vállalatirányítási rendszert, azt ott sikerrel alkalmazzák, majd valakinek eszébe jut, hogy ugyanez a rendszer - amelynek kidolgozása igen sokba került - biztosan alkalmazható más ágazatban is. Kiveszik belőle az előző rendszerre jellemző specifikumokat, a rendszert általánosítják, és - szakmától függetlenül - elkezdik más vállalatoknál bevezetni. Ha az ember a konkurens rendszerek történetét egy kicsit megkaparja, hamarosan felismeri, hogy szinte minden új és sikeres rendszer története így kezdődik.
A budapesti nemzetközi ROSS-konferencia célja ezúttal nem a hazai felhasználók képzése és újabb ismeretekkel való elhalmozása volt, sokkal inkább lehetett munkatalálkozónak tekinteni, ahol a ROSS rendszerek hazai, illetve külföldi szakemberei meghallgatták a cég munkatársai és egymás szakmai, üzleti, piaci, valamint stratégiai tapasztalatait, tanácsait.
A tanácskozás főrendezője Göndör László, a Synergon Üzleti Megoldások Divíziójának igazgatója volt, aki a tanácskozás végén megvonta a háromnapos összejövetel mérlegét, és összefoglalta a megbeszélések tapasztalatait.
Göndör László: - A Synergon a ROSS Systems magyarországi disztribútora. A vállalatba beolvadt Integra hozta magával 1998-ban a ROSS-kapcsolatot. Ezzel a fúzióval a Synergon tovább erősítette az ERP (Enterprice Resource Planning), vagyis a nagy vállalatirányítási rendszerek cégen belüli koncentrációját. Három ilyen terméket is tart a palettán - mindegyik a világ első 15 ilyen terméke között van -, az SAP-t, a J. D. Edwardst és a ROSS-t. Ugyanis az a filozófiánk, hogy minden területre a legjobb megoldást kell kínálnunk. A ROSS azért került a termékskálára, mert korszerű, de alacsony árfekvésű termék, ami egy olyan ügyfél számára is megoldást jelenthet, amely egy SAP kategóriájú terméket nem tudna megvásárolni.
A konferenciát azért rendeztük, mert a régióban a ROSS-eladásokat tekintve Magyarország messze megelőzi a környező országokat, így mi vállaltuk fel, hogy megszervezzük ezt a kelet- és közép-európai regionális disztribútori találkozót, illetve konferenciát. A konferencia célja elsősorban a tapasztalatcsere és természetesen az is, hogy megbeszéljük, hogyan tudjuk még sikeresebbé tenni a ROSS rendszert ebben a régióban.
A konferencián Oroszország, Szlovákia, Csehország, Lengyelország és Románia képviselői voltak itt, de eljöttek azok a kollégák is, akik a ROSS európai központját képviselték.
A tapasztalatcserén nagyon sok új ötlet felmerült, amit a központból jött kollégákkal is megvitattunk, például azt, hogyan lehet az ügyfelek érdekében még jobb szolgáltatásokat nyújtani.
Arról is bőven esett szó, hogy milyen új termékek várhatók a ROSS Systemstől. A ROSS képviselői például bemutatták a ROSS 5.0-s verzióját, ami az abszolút piacvezető termékek képességeit mutatta, árfekvése mégis alacsonyabb, mint a piacon lévő csúcstermékeké. A másik jelentős eredmény, hogy ebben a régióban is elindul a "ROSS in a BOX" kampány, azaz a ROSS rendszert dobozban terjesztő akció. Ez a rendszer Microsoft NT-s és SQL 7-es adatbázisalapra épül, és valószínűleg még ebben az évben Magyarországon is piacra kerül. Ettől az akciótól a Synergon és a ROSS egyaránt azt várja, hogy a rendszer mind a magyarországi, mind a kelet- és közép-európai középvállalatok alsó rétegében nagyon gyorsan elterjed majd. Ez persze nem jelenti azt, hogy a termék ne lenne működőképes a nagyobb vállalatok körében is, nagyon sok nagyvállalat is használja, mivel túllépi a kisebb kategóriában nálunk használt rendszerek képességeit.
A Synergon nemcsak Magyarországon kívánja értékesíteni a ROSS termékeket, hanem a helyi cégekkel együttműködve azokban a közeli országokban is - például Horvátországban, Szlovéniában -, ahol a cégnek még nincs önálló képviselete. A Synergon igen lényeges segítséget nyújt a román ROSS-disztribútornak, elsősorban azért, hogy újabb projekteket készítsünk elő, másrészt mert a Synergon egyéb üzletágai már igen jó eredményeket értek el Romániában.
A hazai piacon eddig 7 eladott ROSS rendszerünk található, s további megrendelőkkel tárgyalunk. Ez tulajdonképpen nem rossz eredmény, ha azt nézzük, hogy a termék korszerű változata még másfél éve sincs, hogy piacra került. Egyébként azt észleltük, hogy a hazai, de a nemzetközi ERP-piac is - valószínűleg a 2000. év problémái miatt - leült egy kicsit, azt hiszem, hogy a vállalatok többsége majd csak 2000-ben fog ismét új rendszereket beállítani.
A konferencián nemcsak a termékeket mutattuk be, hanem egy kicsit a vállalatok stratégiájával és az ezzel kapcsolatos meggondolásokkal is foglalkoztunk, a Synergon ugyanis ebben egy kicsit a többi ROSS-partner előtt jár. Olyan komplex megoldásokat ajánlunk, amelyekkel megmutatjuk ügyfeleinknek, hogy alkalmazásukkal milyen gazdasági előnyhöz juthatnak. Az új és korszerű ROSS termékek arra is lehetőséget adnak, hogy kilépjünk egy vállalat kereteiből, és megteremtsük a kapukat mind a vevők, mind pedig a szállítók irányába. Ez a törekvésünk azt is mutatja, hogy az üzleti tanácsadás a gazdasági életben egyre jobban felértékelődik, aminek következményeképpen - sajnos - a technika jelentősége egyre jobban visszaesik.