Informatikai vezetők: A távközlés liberalizációja nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket
forrás Prim Online, 2004. szeptember 29. 17:04
A hazai üzleti kommunikációs szolgáltatások piacáról a hang, internet
és adatátviteli technológiák használatáról a vállalati döntéshozók
IT-piaci tájékozottságáról készített kutatást Magyarország második
legnagyobb vezetékes távközlési szolgáltatója, az Invitel megbízásából
a TNS Hungary. A kutatás során a kis, közép- és nagyvállalati cégek
informatikai, illetve gazdasági döntéshozóit kérdezték egyebek mellett
olyan témákról, mint a távközlési liberalizáció és a számhordozhatóság.
A 2004-ben készült kutatás szerint a telefonforgalom egy része a mobiltelefonra terelődik át, a vezetékes telefon szerepének megőrzését a hivatalos kapcsolatok fenntartása és minőségi beszélgetések lebonyolításának igénye biztosítja. Ezen felül említést érdemel, hogy a lakossági és kisüzleti piacokon a vezetékes telefon megtartásának komoly húzóereje a jó minőségű - ár/érték arányában kedvező - szélessávú internetelérés (ADSL) biztosítása.
A megkérdezett cégek szerint a távközlés liberalizációja nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket a telefonpiacon, mert továbbra is őrzi egyeduralkodó szerepét a Matáv. Ezt támasztja alá az a tény is, hogy az alternatív szolgáltatók ismertsége igen alacsony. A nyilatkozók szerint az alternatívok intenzívebb piaci jelenléttel, hálózatbővítéssel, jelentős árcsökkentéssel tudnák felvenni a versenyt. A piacon tapasztalható bizonytalanság miatt a cégek általában rövidebb, 1-2 éves időtávú szerződéseket kötnének.
A számhordozhatóságnak nem tulajdonítottak különösebb jelentőséget a válaszadók, melynek a fő oka, hogy azt gondolják, a váltás költséges és körülményes. Ennek ellenére a számhordozhatóság lehetősége mindenképpen növeli a szolgáltatóváltási hajlandóságot.
A kutatásból kiderül, hogy az adatkommunikációs piacon már jóval kiegyensúlyozottabb a helyzet, és nem egyszereplős a piac. A válaszadók szerint a mobil-adatátvitelnek a 3G technológia bevezetésével egyre nagyobb szerep jut majd. A cégek döntéshozói a szolgáltatóválasztási döntéshozatalban a minőség mellett egyre nagyobb szerepet tulajdonítanak a biztos, stabil háttérnek.
A hangátviteli szolgáltatók piacán az Invitel a második legismertebb szolgáltató, a kedvező árszínvonalat tekintve pedig az első helyen áll. A kutatásból kiderült, hogy egy átlagos 10 fő feletti cég havonta nagyjából 175.000 Ft-ot költ vezetékestelefon-használatra. Az Invitel ügyfeleinek körében ez az összeg 132.000 Ft, azaz mintegy 25%-kal kisebb a havi telefonszámlájuk.
Az internetszolgáltatók ismertségét tekintve a 10 fő feletti vállalatok szegmensében az Invitel a harmadik legismertebb szolgáltató, az internetszolgáltatást használó cégek között pedig a második. A szolgáltatók és ügyfeleik között létrejött fix határidős szerződéseket tekintve az Invitel valamennyi konkurense előtt jár, hiszen ügyfeleinek 60 százalékával kötött határozott időre szóló szerződést.
A megkérdezett 10 fő feletti vállalatok 10%-a használ bérelt vonalat, 34%-uk ISDN-t, 25%-uk pedig ADSL-t internetes célokra. Az internetszolgáltatások bővítését a megkérdezett cégek mintegy 20%-a tervezi.