IDC: roadshow az outsourcing-bizalomerősítés jegyében
Kovács Attila, 2004. szeptember 30. 14:40
Az IDC Budapesten mintegy 90 résztvevővel tartott "Outsourcing Roadshow Central and Eastern Europe" nevű rendezvényén a különböző IT erőforrás-kihelyezési típusok tárgyalása mellett a fókuszban még inkább az esettanulmányok és sikeres megvalósítási referenciák ismertetése állt. A félnapos konferencián egy átfogó előadás mellett nem kevesebb, mint hat esettanulmányt (British Telecom, T-Systems, EEHS Group, Michelin, Mavir Rt., Matáv) ismertetettek a felkért előadók.
Komáromi Zoltán, az IDC kutatásvezetője (Outsourcing Közép- és Kelet-Európában: akadályok és lehetőségek" címmel tartott helyzetképet felvázoló előadást, amelyben a következő fontosabb megállapítások, információk is napvilágot láttak: az outsourcing hullám Európában észak-nyugatról dél-kelet felé terjed; a jelen évtizedben a BPO és offshore alkalmazás-üzemeltetés kihelyezése válik tömegessé; amíg Európában az IT szolgáltatási költségek durván egyharmad-egyharmad részben oszlanak meg a a projekt alapú, a support és az outsourcing szolgáltatások között, addig Magyarországon ez az arány eltolódik és a projekt jellegű szolgáltatások 50, az outsourcing jelenleg még csak 20 százalékot jelent.
Hazánkban 2003-ban az összesen 123,5 milliárd dollárt kitevő IT outsourcing típusai között 52 százalékot képviselt a teljes IT erőforrás-kihelyezés, 18,5 százalékot a hálózati és desktop outsourcing, 15,6 százalékot a csak alkalmazás-üzemeltetés kihelyezése, és további 11 százalékot a rendszerinfrastruktúra szolgáltatások outsourcingja, illetve 2,5 százalékot az ASP. Komáromi kiemelte, a vállalatoknál három tényezőt - elvárások, költség, kontroll - szükséges egyensúlyba hoznia jó outsourcing megvalósításáért, illetve fenntartásáért.
A jelen helyzetben a változó üzleti környezet lendületet ad az outsourcingnak, több válfajú erőforrás-kihelyezés létezik, a piaci szereplők száma egyre emelkedik.