10 éves a Netscape, jön a nagy visszatérés?
Kiss Ádám Zoltán, 2004. október 13. 22:11
A Netscape böngészőprogram, mely az első internetes generációk
felfedezőútjait szolgálta, elérkezett 10 éves évfordulójához, és bár ma
csupán árnyéka egykori önmagának, az AOL a nagy visszatérést
fontolgatja. Az AOL hatalmas költséggel vásárolta fel a Netscape
fejlesztését végző vállalatot, ám aztán hagyta lassan a háttérbe
szorulni a Microsoft Internet Explorerével szemben, míg gyakorlatilag
eltűnt a színről.
Az előfizetői révén önmagában is hatalmas piacot képviselő AOL most a szoftver feltámasztását fontolgatja. A lépés meglepő azután, hogy majd egy évvel ezelőtt a cég több száz Netscape programozót bocsátott el, mivel munkájuk fölöslegessé vált. A siker érdekében december-január környékén egy teljesen átdolgozott változat fog napvilágot látni, marketingkampánnyal megtámogatva. Bár az AOL szerint a Netscape még mindig értékes márkanév az internetes világban, a valóságban az 1999-ben 5 milliárd dollárért megvásárolt vállalat elsorvadt. Az elemzők szerint a kisebb böngészők kezdenek erőre kapni, és bár még mindig marginális piaci részesedésük, lendületes bővülés kezdődött meg. Ennek részbeni oka az Explorerrel szembeni elégedetlenség, ám ez jórészt éppen a szoftver elterjedtségéből származik, sokkal inkább a figyelem középpontjában van. A 2005-ös új Netscape előtt talán olyan lehetőségek állnak, melyek akár egy évvel ezelőtt is elképzelhetetlenek lettek volna, és a szoftver a többi független programmal szemben megkaphatja az AOL sokmilliós előfizetői táborának támogatását.