Az IBM bejelentette PaxFlow Simulator nevű innovatív megoldását, amely több mint 90%-os pontossággal képes előre jelezni egy repülőtér várható utasforgalmát.
A PaxFlow célja, hogy mérsékelje az utasok által jól ismert stresszhelyzeteket, melyeket olyan kellemetlenségek okoznak, mint a hosszú sorok a check-in pultnál, hogy kevés a poggyászkocsi, vagy hogy a hosszú repülés után még az útlevél-ellenőrzésre is sokáig kell várakozni a célállomáson.
Az IBM által kifejlesztett PaxFlow az Amadeus rendszerből nyert általános helyfoglalási adatokat az IBM zürichi kutatólaboratóriumában kidolgozott algoritmusokkal feldolgozva lehetővé teszi, hogy a repülőterek már egyhetes időtávlatban előre tervezzék az érkező és induló utasok számát, a nap bármely időszakára vonatkozóan.
A reptéri menedzsment a légikikötő adott pontjain, adott időszakban várható utasok számának részletes elemzése alapján kellő időben fel tud készülni arra, hogy az egyes zónákban megfelelő számú személyzet végezze a kiszolgálást, tehát lerövidüljön a várakozási idő. Hasznos információval szolgál a rendszer a különböző repülőtéri szolgáltatások, például üzletek, éttermek számára is, mivel az így nyert adatok alapján kínálatukat mindenkor az aktuális desztinációkról érkezők igényeihez tudják igazítani.
A rendszer a járatok helyfoglalási adatait, az egyes repülőterek helyszínrajzát, valamint a repülőtéri szolgálatok személyzetének munkaidő-beosztását dolgozza fel és mindezt összeveti azzal az információval, hogy hány ellenőrzési ponton, illetve folyamaton kell minden egyes utasnak keresztül mennie. Az így feldolgozott adatok alapján profilokat készít, amelyek megmutatják a reptér várható utasterhelését és kiszámítja az annak kezeléséhez szükséges személyzet létszámát a különböző pontokon.
A dinamikus, rugalmas szimulációs modell az IBM széles körű, évtizedes tapasztalataira épül. Alapos tesztelés után már számos repülőtéren, pályaudvaron és témaparkban bizonyította alkalmasságát.
"Az Amadeus rendszer helyfoglalási adatainak, valamint az IBM technológiai és légiközlekedési szakértelmének ötvözésével olyan paraméter-vezérelt rendszert sikerült létrehozni, amely minden egyes repülőtérnek testre szabott segítséget tud nyújtani a lehető legpontosabb előrejelzéshez" - közölte Hans Jorgensen, az Amadeus légitársasági és partneri stratégiai programjainak elnökhelyettese. "A repülőterek most már proaktív módon, előre meg tudják határozni a túlzsúfolt pontokat, és nem csak akkor, amikor már túl késő."
Az információ biztonságos Internet kapcsolaton keresztül jut el a reptér vezetőihez. A jelentéseket a rendszer automatikusan generálja és naponta frissíti. A szimulációk eredményéről a szokásos formájú riportok készülnek, melyek grafikonokkal ábrázolják a várható utasszámot és annak eloszlását a repülőtéren. Az egyes utasok személyes adatai és a jegyvásárlásra vonatkozó információk azonban továbbra is bizalmasak.
A mindenkori igények függvényében számos különböző profil hozható létre, a fedélzeti ellátástól az útlevélkezelésig. A rendszerbe betáplálhatók a múltbeli időjárási adatok is, így az a havazás vagy vihar miatt bekövetkező esetleges késések előzetes kiszámítására is felhasználható.
A PaxFlow az IBM és az Amadeus közelmúltban bejelentett stratégiai együttműködéséből származó új, közösen megalkotott termék, amely az informatikai infrastruktúrájukat és üzleti folyamataikat korszerűsíteni kívánó légitársaságok, repülőterek és közlekedési vállalatok igényeihez alkalmazkodva készült.