Szintetikus színészet

Vértes János, 2000. február 14. 16:19
Takács Barnabás Digitális színészek c. előadására eddig csaknem 300-an jelentkeztek, ezért az előadásra a BME informatikai épületének IB.028-as, 400 személy befogadására alkalmas előadótermében kerül sor 1999. szeptember 30-án, csütörtökön 18.30-tól. A hír folytatásában részleteket közlünk az Internet Kalauz október 6-ai számának adott Takács Barna-interjúból...
Takács Barnabás:

A digitális klónozás célja a számítógépes grafika segítségével létrehozott, minél élethűbb emberek és minél emberszerűbb lények életre keltése a filmvásznon vagy a tévében. A folyamat három fő lépésből áll. Az első, a modellezés, jelenleg kézi folyamat, amelyben a komputer segítségével referenciafotók és -filmek alapján művészeink megalkotják a kívánt személy digitális modelljét. Marlene Dietrichet 2 hónap alatt készítettük el. A modell komplexitása függ a várható arckifejezésektől, így magától a reklámtól is. Az elkövetkező hat hónapban várhatóan befejezzük a programmodult, amely egy háromdimenziós kamerát használva automatikusan felépíti egy élő személy modelljét. A modell létrehozása után a második lépés az izmok beépítése. Az izmok (ún. animációs csatornák) teszik lehetővé, hogy a modell mozogjon. Jó minőségű arcmozgás létrehozásához 250-500 csatornára is szükség lehet. A harmadik lépés maga az animáció létrehozása. Mivel 500 csatornát kézzel (minden képkockára) nehéz vezérelni, a digitális klónrendszer egy élő színész mimikáját és gesztusait követi nagy pontossággal, majd ezt az információt használja fel arra, hogy vezérelje a számítógépes modellt.

Az egész rendszer kifejlesztésének az volt a célja, hogy teljesen új anyagot lehessen létrehozni. A korábbi filmekben (Forrest Gump) és reklámokban (Fread Astaire, John Wayne) a meglévő régi filmekből kivágott és összemontírozott részleteket használták fel. Ha John Wayne soha nem mondott valamit a filmvásznon, akkor a reklámban sem fogja megtenni. A mi megoldásunk egészen új szöveget és előadást képes megvalósítani.

...Talán három céget tudnék megnevezni, amely hasonló szintű és minőségű munkát képes létrehozni. Ők azonban csak élő emberekkel tudják elkészíteni modelljeiket. Persze a legfontosabb kérdés, hogy mennyi idő alatt és mennyi pénzért tud valaki egy ilyen reklámot összeállítani. Ebben az értelemben eddig mi vagyunk a legolcsóbbak és a leggyorsabbak. Egyébként e téren a konkurencia nem is igazán ellenség, sokkal inkább partner. Akármilyen meglepően hangzik is, a jobb technológia csak kis szerepet játszik annak eldöntésében, ki készít el egy filmet. Sok a politika és az intrika. Ezért jobb, ha összetartunk.

Jelenleg ez a szoftver nem érhető el mások számára. Az elmúlt két évben 2,5 millió dollárt költöttünk a fejlesztésére, és ennek egy részét vissza kell nyernünk. Az én személyes elképzelésem szerint (ami nem egyezik meg a cégével) az lenne az ideális, ha minél többen férnének hozzá, és használnák a technológiát. Talán néhány év múlva