Nyilvántartás készül a nem fizető internet-előfizetőkről?
forrás Prim Online, 2004. november 27. 19:52
Az interneten terjedő, meg nem erősítetett információk szerint az
internetszolgáltatók elindítottak egy kezdeményezést melynek célja az
internetes előfizetői kör megszűrése, az inkorrekt és előfizetői
díjakat nem fizető ügyfelek nyilvántartásba vétele.
A lehetőség megfontolása az előfizetői létszám növekedésével időszerű és érthető lépés lehet a szolgáltatók részéről, azonban sokak szerint etikátlan abból a szempontból, hogy a felhasználókat sokszor több évre leköti egy-egy szolgáltató más választást nem adva. A rendszer hasonlóan a bankok között működő adósnyilvántartáshoz azt célozza, hogy a jelentős tartozást felhalmozó előfizetők előtt bezáruljanak azok a csatornák, amelyek eddig lehetővé tették a másik szolgáltatóhoz történő vándorlást. A jelenlegi tapasztalatok alapján az előfizetői kör kb. 20-30 %-a tartozik a "vándorló" ügyfelek közé, akik egy ideig használnak egy előfizetést valamely szolgáltatónál, tartozást halmoznak fel, majd valamely okból felmondják szerződéses elkötelezettségüket vagy csak egyszerűen nem fizetik meg tartozásukat. Az ilyen adósok kiszűrése a felhasználói körből jelentősen javíthatja a szolgáltatók likviditását és az előfizetőket is inspirálja a határidőre történő fizetésre. Az adósok nyilvántartásának használatával a szolgáltatók egy előfizetői szerződés megkötése előtt lehetőséget kapnak az ügyfél státuszának lekérdezésére és annak mérlegelésére, hogy megkötik-e a szerződést vagy sem, esetleg szigorúbb feltételekkel, állítja az Isite, melynek értesülései szerint több szolgáltató is érdeklődik a rendszer bevezetése iránt, azonban az, hogy mely ügyfél kerül rá egy-egy ilyen listára nem eldöntött.
A kérdések, amelyek ilyenkor felvetődnek igencsak kényesek: mi lesz azokkal az előfizetőkkel, akik csak egyszerűen késve fizetnek, vagy olyan okból mondják fel szerződésüket, amelyért a szolgáltató hibáztatható? Vajon ők is felkerülnek-e ilyen megkülönböztető listára? Mennyire lehet hatékony egy-egy ilyen adtabázis, hogyan lehet kiszűrni azon felhasználókat, akik új névvel (rokon, ismerős) kötnek új szerződést? Mennyire van lehetőségük a szolgáltatóknak ügyfeleik adatainak kiadására harmadik fél számára? (néhány szolgáltató Általános Vállalkozási Feltétételei erre már most is adnak lehetőséget, azonban a legtöbb ÁVF, ÁSZF még nem tartalmazza ezen kitételt) Mely szolgáltatások fognak beletartozni a feketelistára kerüléshez? - teszi fel a kérdést az Isite - (adsl, wireless internet, dial-up,bérelt vonal, hosting, domain?).
Stop/isite nov. 27.