Elektronikus kormányzás - kulcskérdés az azonosítás biztonsága
MTI Sajtóadatbank, 2004. december 6. 10:31
Az ügyfelek azonosítása az egyik kulcsa annak, hogy a kialakítás alatt
lévő elektronikus kormányzati rendszer hatékonyan és biztonságosan
működjön - mondta Szkurka János, a Sun Microsystems Kft. Marketing
igazgatója az MTI-nek. Hozzátette: megfelelő azonosítás segítségével
lehet ugyanis technológiai szinten hitelesen működtetni a folyamatokat,
tranzakciókat és eljárásokat.
A Giga Research 2003-ban megjelent tanulmánya szerint egy azonosítási rendszer bevezetése 70 ezer dollár megtakarítást eredményezhet ezer felhasználóra számítva, továbbá felhasználónként 100 dollár takarítható meg az ügyféladatok egyszerű visszakereshetősége, s közel 200 dollár felhasználónként az ügyféladatok egyszerű karbantarthatósága eredményeként. További költségek takaríthatóak meg a help-desk feladatok csökkenése és az infromációtechnológiai rendszerek biztonsági auditjára kifizetett összegek kapcsán. A bevezetett rendszerek felhasználóinak bevallása szerint egy-egy hálózati azonosságkezelést megvalósító projekt egy éven belüli megtérülést eredményezett - tartalmazza tanulmány.
Szkurka János elmondta: az elmúlt időszakban tanúi lehettünk az egyes közigazgatási rendszerek létrejöttének, a közelmúltban pedig az alapinfrastruktúra kiépülésének. A konkrét kormányzati tervekből az elkövetkező időszakra vonatkozóan az egyes, ma még szigetszerűen működő rendszerek integrációját, az állampolgári hozzáférés és kormányzati szolgáltatások elektronikus biztosítását, továbbá ehhez kapcsolódóan az elektronikus azonosítás, személyazonosság-kezelés kapurendszerben történő megoldását célzó törekvések olvashatóak ki.
Szkurka János ezzel összefüggésben elmondta: a kormányzati szolgáltatások működtetéséhez szükséges azonosítás magában foglalja a felhasználók adatainak biztonságos tárolását, a felhasználók digitális azonosítóinak kezelését, az egyes szolgáltatásokhoz való hozzáférések kezelését és a felhasználói adatok elosztott, federatív modellben való megosztásának lehetőségét.
A marketing vezető elmondta azt is, hogy az ehhez szükséges szoftverportfóliót a Sun már kialakította, a az általa létrehozott megoldásokat világszerte több mint 100 millió felhasználó azonosítását látják el. Egyebek mellett például az Egyesült Államok Energiaügyi Minisztériumában és államkincstárában, valamint a NASA-ban.
Szkurka János úgy vélte, hogy az elektronikus kormányzás, illetve a hálózati azonosítás alkalmazásának következő lépcsőfoka várhatóan az lesz, amikor a felhasználó egy bejelentkezéssel már nem csak egyetlen szervezet - mondjuk a helyi önkormányzat - szolgáltatásait érheti el, hanem más cégek, szervezetek, például bankok, közüzemi szolgáltatók, biztosítók - különféle szolgáltatásait is.
Korábban a magyarországi elektronikus kormányzással kapcsolatban Baja Ferenc, a Miniszterelnöki Hivatal politikai államtitkára, az Elektronikus Kormányzati Központ (EKK) vezetője úgy nyilatkozott, hogy úgynevezett egykapus rendszert fognak kialakítani; a magánszemélyek és a vállalatok ezen keresztül intézhetik közigazgatási ügyeiket.
Az uniós elveknek megfelelően a lakosság számára 12, a vállalatok számára 8 szolgáltatást nyújt majd az elektronikus kormányzati rendszer. A lakosság számára például lehetővé teszik az anyakönyvvel, a lakcímváltozással, a személyi jövedelemadóval, a társadalombiztosítással, az egészségüggyel, a gépkocsi-nyilvántartással, a személyi iratokkal és az építési engedélyekkel kapcsolatos ügyintézést. A cégek az elektronikus kormányzati rendszeren keresztül vallhatják be adójukat, végezhetik a vámnyilatkozattal, a közbeszerzéssel, a környezetvédelmi engedélyekkel, valamint az egészségügyi hozzájárulással kapcsolatos teendőket.