A bankok belső fejlesztésű szoftvereiket ERP-alkalmazásokra cserélve fejlesztik tovább üzleti folyamataikat és hoznak létre rugalmas, nyílt környezetet.
A European Business School (ebs) legutóbbi kutatása a vállalatirányítási (ERP) alkalmazások terjedését vizsgálta a bankszektorban. A felmérés nyilvánosságra hozott eredményei jól szemléltetik, milyen nagy arányban használnak a pénzintézetek ERP szoftvereket üzleti működésük irányítására és kézben tartására. Az átfogó vizsgálat során a világ 100 legnagyobb bankjának felsővezetői által kitöltött részletes kérdőív adatait elemezték, és ennek nyomán az alábbi megállapításokra jutottak:
- A szabványos ERP-alkalmazások gyors ütemben váltják ki az egyedi fejlesztésű szoftvereket: Az ERP bevált, lendületesen terjedő technológia a bankszektorban. A megkérdezett pénzintézetek mintegy 50 százaléka már jelenleg is szabványos ERP-csomagot használ, 14 százalékuk pedig most fontolgatja valamilyen ERP-rendszer bevezetését. Öt évvel ezelőtt a banki szoftverek kevesebb mint 40 százalékát tették ki a kereskedelmi forgalomban kapható, "dobozos" (off-the-shelf) szoftverek, néhány évben belül viszont akár a 60 százalékot is túllépheti az ilyen rendszerek aránya.
- A fejlettebb üzleti folyamatok iránti igény ösztönzi az ERP-szoftverek terjedését: a megkérdezettek a hatékonyabb üzleti folyamatok, valamint az átláthatóbb és jobb minőségű információk iránti igényt nevezték meg az ERP-rendszer bevezetésének két legfontosabb okaként. A hasznosíthatóságot is fontos tényezőnek tartják a beszerzési döntésnél. A portálfunkcionalitást is kínáló új ERP-megoldások javítják a végfelhasználók fogadókészségét és használati hajlandóságát.
- A bankoknak integrációs képességekre van szükségük: az ERP-alkalmazás integrálhatósága más IT-rendszerekkel kritikus szempont a bankoknál. A vizsgált pénzintézetek többsége - közel 60 százaléka - szívesebben használja több szállító IT-megoldásait ahelyett, hogy valamennyi szoftverét ugyanattól a cégtől szerezné be. A fúziókat és felvásárlásokat végrehajtó bankoknál az integráció kiemelten fontos kérdés, hiszen az ilyen tranzakciók után különféle IT-környezetek adatait kell egy forrásba összevonniuk.
- A bankok meghatározták a sikeres ERP-bevezetés kulcstényezőit: a válaszadók többsége szerint a felsővezetői támogatás, a pontos irányelvek kidolgozása és a felhasználók mielőbbi bevonása a sikeres ERP-bevezetés titka. Ez jól érzékelteti a banki működés szinte minden folyamatát érintő ERP-alkalmazások mind nagyobb stratégiai fontosságát.
A pénzintézetek hagyományosan saját fejlesztésű, egyedi szoftvereket használtak back office és banki tevékenységük támogatására. A mind élesebb piaci verseny, a szűkülő profitrés, a fúziós és felvásárlási hullám, valamint az új jogszabályok és hatósági előírások nyomán azonban elmozdultak a szabványos szoftverek irányába, ami komoly változást jelent. A verseny egyben arra is kényszeríti a bankokat, hogy IT-rendszereik integrálásával kihasználják meglévő informatikai eszközeik előnyeit az új megoldások kiépítése, illetve bevezetése, vagy a fúziók/felvásárlások során. Ezzel párhuzamosan az IT-rendszerek integrációt segítő, rugalmas és alkalmazkodó (nagy)vállalati szolgáltatási architektúrává (Enterprise Services Architecture, ES) alakulnak, ami a jövőben még vonzóbb megoldássá teszi az ERP-alkalmazásokat a pénzintézetek szemében.
Az "ERP a bankszektorban" (ERP in Banking) c. tanulmányt a European Business School (ebs) Bank- és Pénzügyek Tanszékének, valamint Informatikai Rendszerek Tanszékének munkatársai készítették az SAP szponzori támogatásával. A tanulmány teljes szövege letölthető a www.erp-survey.com címről.