A Clearswift, a MIMEsweeper gyártója szerint az Egyesült Királyságban az idén az alkalmazottak közel negyede tervezi, hogy kényelmes irodai székéből fogja elvégezni a karácsonyi bevásárlást.
A Clearswift megbízásából a YouGov közvélemény kutató cég által készített felmérés 2000 megkérdezett online válaszára épül. Az eredmények szerint a válaszadók 23%-a fogja idén igénybe venni a munkahelyi internetet karácsonyi ajándékok vásárlására. Az eredmény az online vásárlásban jártasabb fiatal (18 és 29 év közötti) dolgozók körében elérte a 28%-ot.
Érdekes adalék, hogy a nők elkötelezettebbek és/vagy szorgalmasabbak, mint a férfiak. A férfiak 27%-ával szemben a nőknek csupán 17%-a tervezi, hogy karácsonyi bevásárlását online végzi a munkahelyen.
"Magyarországon egyelőre nem jellemző, hogy az emberek interneten keresztül intéznék a karácsonyi bevásárlást, az ajándékok keresését azonban nagyon sokan végzik online. Ilyenkor nálunk is megsokasodnak a spamek és az elektronikus üdvözlőlapok, és ez a hazai vállalatok számára is a megszokottnál nagyobb munkakiesést jelent" - mondta el Fórján Tamás a 2F 2000 Kft. műszaki igazgatója.
Az Interactive Media In Retail Group (IMRG) adatai alapján a brit számítógép-használók növekvő számának köszönhetően az Egyesült Királyságban idén karácsonykor 3,5 milliárd font forgalom várható a weben, ami az elmúlt évhez képest 40%-os növekedést mutat. Bár ez jó hír az online kereskedők számára, a vállalatok aggodalmukat fejezték ki. Az eredmények szerint ugyanis a karácsonyi ajándékok keresése elvonja a dolgozók figyelmét a munkájukról.
Ez a jelenség azonban túlmutat a termelékenységi problémákon. Ha ugyanis az alkalmazottak figyelmét felkeltik a kéretlen reklámlevelek, akaratlanul is vírusokat, kémprogramokat vagy más rosszindulatú kódot tölthetnek le, ami rendszerleálláshoz vagy bizalmas információk kiszivárgásához vezethet.
Az elektronikus üdvözlőlapok száma is nagymértékben növekszik az ünnepek közeledtével. A válaszadók 25%-a tervezi, hogy idén elektronikus karácsonyi képeslapokkal üdvözli munkatársait, ügyfeleit vagy barátait. Ugyanakkor ezzel a növekedéssel a vállalatok kiszolgáltatottabbak a vírusoknak és más rosszindulatú e-mail csatolmányoknak. A válaszadók 13%-a nyilatkozta, hogy megnyitna egy ismeretlen küldőtől érkezett karácsonyi elektronikus üdvözlőlapot is.
"Azt javasoljuk a vállalatoknak, hogy hozzanak létre internethasználati házirendet, tájékoztassák erről alkalmazottaikat, majd tartalombiztonsági eszközök segítségével érvényesítsék a házirendet" - mondja David Guyatt, a Clearswift vezérigazgatója. "Azzal például, hogy az online vásárlást az ebédszünetekre vagy a munkaidőn kívülre korlátozzák, a vállalkozások az ünnepi szezonban is fenntarthatják termelékenységüket, drákói eszközök alkalmazása nélkül" - magyarázta el David Guyatt.
"Azt se felejtsük el, hogy a karácsonyi felhajtás jó alkalom a bűnözők számára" - folytatja David Guyatt. - "Mindenkit arra bíztatunk, hogy ne válaszoljanak kéretlen levelekre, és csak akkor nyissanak meg ismeretlen feladótól érkező üzeneteket, ha megfelelő email-biztonsági rendszerrel rendelkeznek, ami véd a vírusok és más rosszindulatú csatolmányok ellen. A vírusíróknak nagy tapasztalatuk van a felhasználói hiszékenység kiaknázásában, és kihazsnálják az idegenektől érkező elektronikus levelezőlapokkal kapcsolatos kíváncsiságunkat is" - tette hozzá David Guyatt, a Clearswift vezérigazgatója.