Az iPod a karácsonyi sláger
MTI Sajtóadatbank, 2004. december 23. 18:22
Az amerikai Apple cég iPod készüléke - amelyet talán "hanginak" lehetne becézni magyarul - az amerikai karácsonyi szezon sztárja, és sokak szerint az évtized fogyasztási jelenségévé válhat, ha az idei roham folytatódik.
Az iPod információk tárolására és visszaadására alkalmas memória, amelynek drágább darabjain akár 12 óra zenét is lehet tárolni MP3, AAC és Apple formátumban, s le is lehet hallgatni egyetlen feltöltéssel, s amelynek csinos kis doboza az elektronika nyújtotta számos lehetőséggel kényezteti a tulajt, kezdve attól, hogy neki tetsző, vagy a szerkezet által véletlenszerűen összekevert sorrendben is hallgathatja a zenét, de magával viheti például
hivatalos iratait is az ügyes kis készülékben.
A decemberben véget érő negyedévben várhatólag 4 milliót adnak el belőle, miközben a júliustól szeptemberig értékesített 2 millió készülék is 500 százalékos ugrást jelent az előző év azonos
időszakához képest. A vásárlók rohama következtében az iPod sok helyen már kifogyott.
A kis fehér tárgy, amelynek vételára 300 dollártól (kb. 55 ezer forint) 1000 dollárig terjed és lehetővé teszi, hogy tulajdonosa a zsebében magával vihesse "lemeztárát", 2001-ben jelent meg a piacon, de 2004-ben vált igazi slágercikké. Az Apple az év során számos új típusát dobta piacra, a miniváltozattól, amely "csak" ezer dal tárolására képes, a 40 gigabájt kapacitású legnagyobb modellig, amely akár tízszer annyi számot őrizhet, a piros-fekete iPod U2-ig,
vagy a Photóig, amely digitális képeket ki tud vetíteni egy kis képernyőre, vagy éppen egy kábel segítségével a televízióra.
A Sony 25 évvel ezelőtt megjelent Walkmanjától és későbbi Discmanjától eltérően, amelyek kazetták vagy CD-k meghallgatására szolgáltak, az iPod nem pusztán azokat a fiatalokat veszi célba, akik futás közben, vagy a metróban akarnak zenét hallgatni. A Sony a Walkmanból 1,5 milliót adott el az első két évben, az Apple három év alatt már 5,7 milliót értékesített a maga iPodjából.
A Jupiter Research a 600 dolláros iPod Photo megjelenésében már egy szélesebb projekt előjelét vélte felfedezni, amely köré az Apple digitális multimédia szolgáltatásokat építene ki.
Az Egyesült Államokban mára a "hangi" vált a "kötelező" divattárggyá. Mint egy szakértő kifejtette, "stílusa hatásos, az emberek büszkék, ha vele mutatkozhatnak mások előtt." Júliusban a Newsweek hetilap egyenesen iPod országnak nevezte címlapján az Egyesült Államokat, beszámolva arról, hogyan terjedt el a készülék minden korosztályban.
Victor Katch 59 éves egyetemi tanár Mozart-darabokat és Dean Martint egyaránt tárol a maga hangiján. Egyszerűen nem tudott ellenállni a divatnak. "Amikor a campusban jársz, úgy tűnik, hogy három emberből legalább kettő hangizik" - árulta el a Newsweeknek.
Az Apple készülékének mind nagyobb a konkurenciája, a Samsung, a Creative, a Rio egyaránt piacra dobott hangikat, de úgy tűnik, hogy manapság nehéz felvenni a versenyt az iPod-iTunes párossal (az iTunesról az interneten lehet letölteni a számokat).
A digitális zene piacán az Apple az egyedüli, amely saját gyártmányú hangira képes letölteni saját internetes honlapjáról a zenét, akár MacIntoshról, akár Windows PC-ről van szó. Az iTunes választéka egyetlen gombnyomással elérhetővé válik a készüléken.
A lejátszó leggyakrabban a tulajdonos meglévő CD-inek újrafelfedezésére szolgált, az iTunes-ról letölthető választék viszont az azonos nevű internetes zenebolthálózat forgalmát is
fellendíti: az iTunes Music Store - az első fizető internetes zenei szolgáltatás - csütörtökön adta el a 200 milliomodik dalt 2003 áprilisában történt indulása óta.
Az Apple részvényének árfolyama a tőzsdén egy év alatt háromszorosára nőtt, a szakértők pedig az iPod "holdudvar-hatásáról" értekeznek: a készülék minden hetedik vásárlója ugyanis a Windows alapú PC-ről MacIntoshra tért át vagy legalább tervezi ezt - mutatta ki legutóbb egy bank elemzése.