Mit hozott 2004-ben, és mit hoz 2005-ben a villanypostás?

Zsadányi Pál, 2005. január 9. 12:31
A JupiterMedia e-Security Planet hírlevél idei első száma David Daniels hírszerkesztő e-mail helyzetelemzését emeli ki az évváltás kapcsán. Daniels leszögezi, hogy a 2004. év a levelező szoftverek terén gyökeresen új helyzetet teremtett, és bár ennek hozadéka még nem akkora, amekkora akár lehetett is volna, de hatásai 2005-ben még kiteljesedhetnek.
CAN-SPAM ACT – Amerikában

Bár a SPAM-áradatot még nem akadályozta elég látványosan a 2004. január elsejei hatályba lépés ellenére sem, azért a bitszemetelők tevékenységét valamelyest szabályozottabbá tette. Egyelőre ott tartunk, hogy egy csomó per kezdődött a CAN-SPAM törvény alapján. Egyedül a Microsoft vagy 41 pert indított a dömping levelezők ellen. Talán 2005-ben már precedens értékű ítéletek is születhetnek, ami végre a SPAM-áradat csökkenését hozhatja.

Küldő azonosítási ellenőrzések


Egyre több olyan megoldást fejlesztenek, amelyek alkalmasak a küldő valódiságának az ellenőrzésére (e-mail ping, fekete lista). Bár már szabványosítási próbálkozások is voltak, azok implementálása csak vontatottan halad. Ezen a téren van mit tenni 2005-ben. Ez főként a szenzitív (pl. banki) információk ellopását kezdeményező (phishing, spoofing) levelek elleni küzdelem miatt vált különösen sürgetővé.

Hírnév-szolgáltatások

Ez a küldő azonosításhoz csatlakozó szolgáltatás, de megvalósítása különösen nehezen halad, jóllehet, a Microsoft a keblére ölelte a téma vezető megoldását, az IronPort cég Bond Sender programját. A netszolgáltatók azonban nem lelkesednek érte. Vélhetően ellenérdekeltek. Ezen a téren is az új évtől várható némi haladás.

Kereszt-regisztráció


Egy további azonosítási módszer, de már nem új ötlet. Ezzel együtt, nem került bele a CAN-SPAM törvénybe. Az egyik ilyen megoldás a NetCreation kötelező válaszcím (Return Path) adata, valamint a double opt-in – dupla megerősítésű – koregisztrációs követelménye. Ilyet használ a PostMasterDirect is. Az egyik legnagyobb koregisztrációs cégnél, az Aptimusnál egy szemetelő céget egy évre tiltó listára lehet javasolni. A cég bevétele évi 200 százalékkal növekedik! A 2005. év megmutathatja, hogy a koregisztráció beválik-e.

Egyre bonyolultabb az e-mail marketing

Egyre bonyolultabb taktikát követnek a fejlesztők. Egyre ravaszabb trükköket vetnek be a célközönség minél finomabban célzott elérésére. E célból egyre több viselkedési adatot tárnak föl a weben nyüzsgő szereplőkről. A jobban célzott marketing végeredményben kevesebb levélszemetet eredményezhet, de ez is csak 2005-ben derül ki, hogy mennyire igaz. A Jupiter szerint 2003-ban még csak 24 százalékban használtak ilyen technikákat, ami 2004-ben kb. 31 százalékra emelkedett, tehát ezen a téren 2005-ben még bőven van fejlődési lehetőség.

A Jupiter szívesen veszi a témával kapcsolatos véleményeket, és a fentiektől esetleg eltérő filozófiájú ötleteket.