Reisz Attila, az Index.hu vezérigazgatója múltról, jelenről, jövőről

Csapó Ida Csapó Ida, 2001. december 5. 07:57
Szeptember közepén jelent meg a hír a Prím-online Hírek.com oldalán: "Reisz Attila [...] rövidesen az általa kifejlesztett szervezet, az Index.hu Rt. vezérigazgatója lesz... [Az] Index.hu […] a jövőben nemcsak az Index online folyóirat kiadója lesz, hanem ide csoportosítja át az Inventra Kft. más tevékenységeit is, mindenekelőtt az elektronikus kereskedelmet és a szoftverfejlesztést." Azóta a hír valósággá vált, az rt. megalakult, és Reisz Attila készségesen állt az Internet Kalauz rendelkezésére. Beszélgetésünk fonalát elsősorban a múlt–jelen–jövő vonulata jelentette az újonnan alakult cégre vonatkozóan.
– Az Inventra nevét lényegében az Index elindítása óta ismeri a szakma és a nagyközönség, ez a cég nyújtott "menedéket" az Internetto előző szerkesztőgarnitúrájának. Mit illik tudni az Inventra korábbi tevékenységéről?

– Az Inventra nagyon komoly szakmai tudással rendelkező, rendkívül fiatal gárda. Ez azt is jelenti, hogy időnként nem minden sikerül, viszont a lelkesedés fantasztikus a cégen belül. Az Inventrát az egyetemről kikerült fiatalemberek alapították, alapvetően szoftverfejlesztésre, rendszerkarbantartásra, illetve az internettel kapcsolatos fejlesztésekre: weblapkészítés, webconsulting. Ma ez már csak egy része a tevékenységnek, ez a "homepage-üzem". Gyakorlatilag egy gyár. Mindenki fel akar kerülni az internetre, és ebben a cégben már van megfelelő – mind műszaki, mind kreatív – grafikai tapasztalat ahhoz, hogy specifikusan megfeleljen az internetes kívánalmaknak. Mint minden gyárban, itt is van kutatás-fejlesztés, a cég egyik legnagyobb erősségének éppen a szoftverfejlesztéseket tartom. E tevékenység mérföldkövei igazán sikeres termékek: az E-bróker, azaz az interneten keresztüli tőzsdei kereskedelmi szoftver, a szoftveráruház, amire az Index áruháza épült, vagy – nem utolsósorban – az AdServer, egy internetes reklámszerver, amivel jóval pontosabban tudja behatárolni a megrendelő, hogy mit kér, mint a nyomtatott sajtó esetében. Egyébként jelenleg is zajlik néhány fejlesztési projekt. Ha lezárulnak, akkor bejelentjük – előre ne kiabáljunk el semmit.

– Mekkora cég ez? Ismeretes, hogy az Index.hu Rt. 50 milliós jegyzett tőkével alakult, de emellett a nagyságot mutathatja a létszám, a forgalom is...

– Tíz-egynéhányan voltak az Inventra Kft.-nél, és most szinte háromnaponta érkezik egy-egy új ember. Amikor legutóbb összeszámoltam magunkat, harmincnyolcig jutottam. A technológiához is jöttek, de a bővülés miatt adminisztrátorokat, asszisztenseket szintén veszünk fel. Nagyon dinamikusan fejlődik a cég. A bővítést az is jelentette, hogy a már meglévő termékekhez hozzákapcsolódott az Index online újság. Ne nevezzük portálnak, ezt a szót már eléggé elcsépelték, annak ellenére, hogy még csak néhány éves fogalom. Az Index egy lap, nem naprakész – mert ez már elavult dolog az interneten –, hanem percrekész újság, és természetesen nagyobb rálátása van az internetre, mint egyéb hagyományos lapoknak. Valójában egy általános célú újság politikai-, gazdasági-, sporthírekkel, időjárással stb. Amint érkezik egy hír, rakják fel a netre. Most szombat van, 17 óra 3 perc, és úgy látszik, mostanában nem érkezett semmi, mert 15.47-kor frissítették legutóbb. Hétvégén is folyamatosan zajlik a munka, mert az a cél, hogy percről percre mi legyünk a legfrissebbek, amellett, hogy a legnagyobb magyar netes lap legyünk. A pozíciónkat sikerült megőrizni. Mint felelős embernek kötelességem nézni a Medián idevonatkozó mérését. Ahogy a lapoknál fontos a példányszám, úgy az internetes újságok esetében a látogatók száma a lényeges. Az auditálás módszerén lehet vitatkozni, de a Medián egy nemzetközi ajánlásnak megfelelően méri a bejövő adatokból a statisztikát, azaz szűri a többszörös belépéseket, illetve a nem teljes letöltéseket. Az a cél, hogy valamilyen összehasonlítási alapunk legyen ahhoz, kit mennyien látogatnak. Ez nagyon fontos információ nekünk, hiszen a sikerünket mutatja, ugyanakkor fontos a hirdetőknek is, más felmérésekkel együtt, mert így tudhatják, nálunk ilyen és ekkora közönséget lehet elérni.

– Ismertes, hogy a Medián mérőszoftverét az Inventra fejlesztette, és ebből már adódtak is konfliktusok, hiszen az Index/Inventrával perben-haragban álló IDG úgy ítélte meg, inkább mással auditáltatja az Internettót, nem szül jó vért, ha a konkurens kezében van a mérőszerszám. Mi ezzel kapcsolatban a véleménye?

– A Medián által jelenleg használt szoftver tőlünk független, a következő verzió kifejlesztésével azonban valóban minket bízott meg, mert nálunk már felhalmozódott megfelelő mennyiségű tapasztalat. Természetesen amint kész van, azt onnantól kezdve a Medián üzemelteti, s a termék teljesen önálló. A mérés tisztasága mindannyiunknak közös érdeke, hiszen az Index nem engedheti meg magának, hogy a nevét egy ilyen dologgal ellehetetlenítse. Ez utóbbin dolgoznak eleget ellenségeink.

– Ezzel már a jelennél tartunk, s azt hiszem, e témakörben most nem az ellenségekkel vívott harcot, hanem az egyéb küzdelmeket érdemes áttekintenünk...

– Most a cégnél egy erőteljes növekedési fázist élünk át: össze kellett boronálni két különálló gárdát, az Inventra fejlesztői, sales-marketinges és az Index szerkesztőségi csapatát. Az én tevékenységemet pontosan definiálta az első hetekben a szervezetfejlesztési igazgatói kitétel, mert ténylegesen az volt a teendőm, hogy átnézzem a szervezetet: hogy s mint néz ki, hol vannak lyukak, hogy lehet a két céget értelmesebben és hatékonyabban összeboronálni, a két cégből egy ütőképes csapatot létrehozni.

– Mindenesetre az rt. megalakult, ami nyilván előrelépést, nagyobb fejlődési lehetőséget jelent. Az egyik leglényegesebb változás: az új cég részvénytársaság. Tőkebevonási megfontolásokból?

– Igen, könnyebb az üzletrészeket forgalmazni, nagyobb az ellenőrzési lehetőség, jobban bele tudnak látni a befektetők a cég életébe, szóval számos előnye van. Magánszemélyek adták össze az alaptőkét, és az eredeti tulajdonosoké – akik az Inventra Kft.-t alapították – a többségi rész.

– Úgy tűnik, többen is láttak fantáziát az Index.hu Rt.-ben…

– Ajaj! Én azonban csak a saját szempontjaimat tudom elmondani, mert bár abszolút kisebbségi részként, de nekem is van részvényem a cégben. Ez mindenképpen jó, mert az ember szívesebben és több erőbedobással dolgozik ott, ahol a magáét is építi. Én azért látok fantáziát az rt.-nkben, mert rendkívül fiatal a gárda, és szakmailag nagyon-nagyon képzett. Az a tapasztalat, ami az internetes szórakozásokból összejött, hatalmas mennyiségű. Vannak persze vizsgázott mérnökök is a cégnél, de a tudás nagyrészt nem onnan származik, hogy végigültek bizonyos tanfolyamokat, hanem a gyakorlatból, onnan, hogy csinálták a dolgokat. Volt egy jó ötletük, megvalósították, finomították, hozzátanultak, és ez nagyon sokat jelent. Másrészt olyan dinamikus piacon dolgozik a cég, amely most kezd exponenciális növekedési fázisba lépni. Még nincs ott, de a lassú fejlődés után jön a gyors fejlődés. Ha megnézzük a hozzáférési csatákat, akkor láthatjuk, még semmi sem dőlt el. Ugyanakkor fantáziát láttam a szervezetfejlesztésben. A Microsoftnál azért egy céget már összerakosgattunk, és ez a feladat is nagyon szép számomra. Egy befektetőt ez nem érdekel, de engem izgat.

– Ön a Microsoft Magyarországtól februárban távozott mint ügyvezető igazgató, és szeptember elsején lett az Index/Inventra vállalat szervezetfejlesztési igazgatója. Mit csinált a közbenső hónapokban?

– Amikor eljöttem, kijelentettem, hogy most pihenek, és augusztusig nem is fogok munkát keresni. "Családoztam": a gyerekkel foglalkoztam. Panni decemberben lesz kétéves, és saját honlappal rendelkezik: start.at/panni.

– És hogyan került az Inventrához?

– Úgy, hogy megkerestek. Nyírő Andrást (Index) nagyon régről ismerem, Kőrösi Ákossal (Inventra) pedig együtt jártunk a BME villamosmérnöki karára. Augusztusban több emberrel tárgyaltam. Felhívott András is, hogy üljünk le beszélgetni. Az ajánlatok közül ez volt az, ami igazán tetszett. A Monthy Python társaságnak van egy sorozata: "And now something completely different", azaz "Most valami egészen más". És valóban, ez most valami egészen más, mint a Microsoft. Nem egy nagy, viszonylag lassú, amerikai multinacionális cégről, hanem egy kicsi, rendkívül rugalmas magyar rt.-ről van szó. Anyagilag nem biztos, hogy ez a legkifizetődőbb, de sokkal érdekesebb, mint a többi lehetőség.