Grepton: biztosításközvetítők eu-előírás szerinti nyilvántartása
forrás Prim Online, 2005. január 18. 11:15
Életbe lépett a biztosításközvetítőkre vonatkozó uniós irányelv. A
Grepton által fejlesztett online rendszer iránt külföldön is érdeklődés
mutatkozik.
2005. január 15-én lejárt a határideje a biztosításközvetítésre vonatkozó uniós irányelv tagállamok jogrendszerébe való átültetésének. Eszerint minden tagállamnak be kell vezetnie egy olyan központi nyilvántartó rendszert, ami nyomon követi a biztosításközvetítőket. A Grepton Informatikai Rt. által létrehozott on-line rendszer bevezetésével Magyarország az elsők között állította fel az elrendelt nyilvántartást, olyan sikerrel, hogy más tagállam, így pl. Szlovákia is érdeklődést mutat iránta. A regisztert a PSZÁF képviselője bemutatja a direktívából adódó államközi feladatok protokollját kidolgozó uniós munkabizottság számára, 2005. február elején Luxemburgban.
2003 közepén a parlament elfogadta az új biztosítási törvényt, amely 2004. május 1-jén lépett hatályba és tartalmazza a biztosításközvetítésre vonatkozó uniós elvárásokat is, így a biztosítások értékesítésével foglalkozó cégek és természetes személyek regisztrálási kötelezettségét. A törvény egyik jelentős változása, hogy a biztosítások értékesítésével foglalkozó szakembereknek és cégeknek egy központi nyilvántartásban kell szerepelniük, amit a PSZÁF (Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete) kezel.
A PSZÁF ezen kötelezettségének - a mai technikai lehetőségek kihasználásával - úgy kívánt megfelelni, hogy informatikai rendszer fejlesztésével bízta meg a Grepton Rt.-t. A rendszer interneten keresztül biztosítja a közel 20.000 személy és cég regisztrálását és adatainak megadását, s ezen adatok karbantartását.
A regiszter december 15-én indult, s ez időponttól számítva három hónap áll rendelkezésre a feltöltéshez. 2005. január 15.-ével bezárólag a várt 20.000 személy és cég már több mint egynegyede regisztrált a biztosításközvetítői és biztosítási szaktanácsadói nyilvántartásban.
A törvény és a regiszter célja a fogyasztók védelme, a visszaélések megakadályozása és a nyilvánosság tájékoztatása, valamint a szakmai színvonal emelése. A regiszter felállításával egyidejűleg a biztosításközvetítőkkel szemben képzettségi követelmények lépnek életbe, amelyek ellenőrzését szintén a regiszter látja el. Ez az alkalmazás tehát lehetőséget biztosít az állampolgároknak, hogy a "vele szemben ülő" ügynök adatait (melyik cégnél van állományban, mióta, hol volt előtte, stb.) bármikor ellenőrizhessék egy Internetes eléréssel rendelkező számítógéppel.