12-15%-kal nőttek a PC-eladások 2004-ben
Milkovits Gábor, 2005. január 19. 20:54
A némileg eltérő módszerekkel dolgozó Gartner és IDC piackutató cégek szerint tavaly 11,8, illetve 14,7 százalékkal több személyi számítógépet értékesítettek világszerte, mint 2003-ban.
A két cég elemzői szerint a növekedés fő tényezői a noteszgépek egyre nagyobb népszerűsége, az egyedi fogyasztók, illetve a kis- és közepes vállalkozások részéről mutatkozó stabil kereslet, valamint a nagyobb cégeknél az elöregedett számítógépek széleskörű cseréje voltak. Egyes elemzők korábban az utolsó negyedévre, illetve decemberre vonatkozóan éles visszaesést jósoltak, ez azonban végül is nem igazolódott be. 2004 utolsó három hónapjában az IDC adatai szerint 13,7%-kal több személyi számítógépet forgalmaztak, mint 2003 azonos időszakában, ami nagyjából megfelel az egész évi növekedési szintnek.
A tavalyi év során a piacvezető Dell tovább növelte előnyét a második Hewlett-Packarddal szemben - Az IDC adatai szerint 2004-ben a Dell 16,7-ről 17,9%-ra nőtt a Dell globális piaci részesedése, míg HP-é 16,2-ről 15,8%-ra esett vissza. A HP elsősorban az utolsó negyedévben teljesített a piaci átlag alatt, míg a Dell ugyanebben az időszakban az alacsonyabb alkatrészáraknak köszönhetően lejjebb vihette árait, és így jelentős piacbővülést könyvelhetett el.
Tavaly is a PC-üzletága eladásáról nemrégiben határozó IBM szerepelt a 3. helyen az eladásokat tekintve 5,9%-kal, míg a 4. a Fujitsu-Siemens, az 5. pedig az Acer lett, 4, illetve 3,6%-os piaci részesedéssel. A többi PC-gyártó a fennmaradó 52,7%-on volt kénytelen megosztozni.