Precedensértékű pert vesztett a Google Franciaországban

Kiss Ádám Zoltán, 2005. január 21. 09:40
Egy francia bíróság döntése szerint a Google jogellenesen járt el, amikor egy hotel- és üdülőhálózat nevének keresőszavaival reklámokat értékesített a vállalt belegyezése nélkül.
A Le Meridien beperelte a keresőgyártót, mivel riválisainak adott el a nevével kapcsolatba hozható reklámfelületet. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy ha valami a Le Meredien-re keresett rá, akkor az eredeti cég mellett a riválisok is megjelentek, mivel fizettek a Google-nek. A Le Meridien azzal érvelt, hogy hírnevét ássák alá és nevének hitelét használják ki, amikor reklámokat tapasztanak ezekhez a kifejezésekhez, ráadásul pénzszerzés céljából, és mindezt nem utolsósorban a versenytársak használják ki.

A döntés alapján a Google 72 órán belül köteles eltávolítani a kérdéses linkeket, vagy napi 150 eurós büntetést kell fizetnie a Le Meridiennek, valamint a keresőszoftver kifejlesztője 2000 euróst perköltségek hozzájárulásaként. Ez a döntés igen érzékenyen érinti a bevételének 98 százalékát a keresőben elhelyezett fizetős hirdetésekből beszedő Google-t, mivel az eset precedens értékű, így legalábbis Európában sorra hasonló jogi keresetek beadására lehet számítani, melyek esetén a döntés jó eséllyel a Google ellen szól majd.