A Fujitsu eladja LCD üzletágát a Sharpnak
Milkovits Gábor, 2005. február 7. 21:36
A Sharp bejelentette, hogy egyelőre meg nem nevezett összegért megvásárolja a Fujitsu LCD üzletágát.
A Fujitsu számítógépes monitorokba való LCD paneleket gyártó részlege egy ideje már veszteséges volt, így a cég annak értékesítése mellett döntött. Mivel a Fujitsu által gyártott modellek javarészt már némileg elavultak, a Sharp számára az üzlet nem elsősorban a piaci részesedés, hanem inkább a szakembergárda, illetve a technológiai szabványok megszerzésében rejlik. A világ legnagyobb televíziós LCD panelgyártója részéről úgy nyilatkoztak, hogy a vásárlás révén felpörgethetik a mobiltelefonokhoz, játékkonzolokhoz és más hordozható készülékekhez gyártott LCD kijelzők fejlesztését. A lapos kijelzőpanelek gyártásához szükséges eszközöket fejlesztő és előállító részlegét a Fujitsu egy másik japán cég, az Ulvac részére értékesíti, egyelőre szintén meg nem nevezett eladási áron.
Jól jelzi a Fujitsu szándékát a lapos képernyők területéről történő nagyarányú kivonulásra, hogy a vállalat a múlt héten egyezséget kötött partnerével, a Hitachival plazma megjelenítőket gyártó vegyes vállalatukban birtokolt részvényei jelentős részének eladásáról. Az ügylet áprilisi lezárultával a Hitachi a közös vállalkozás 80,1%-os tulajdonosa lesz. A Fujitsu jelenleg számos saját kulcsfontosságú plazma-technológiai szabvánnyal rendelkezik.
A tavalyi év folyamán több gyártó jelentősen felfuttatta a lapos képernyős televíziókba és számítógépes monitorokba beépíthető panelek gyártását, abban a reményben, hogy egyre többen lecserélik majd nehézkesebb katódsugaras készülékeiket. A kereslet azonban ezidáig alatta maradt a várakozásoknak, az erős verseny pedig nagyban aláásta az ágazat nyereségességét. Szintén szemléletes példa a cégek kiútkeresésére a Matsushita és a Hitachi által nemrég bejelentett megegyezés, amely plazma tévékhez való panelek közös gyártására irányul. A Matsushita, világ harmadik legnagyobb plazmapanel-gyártója, az együttműködés keretében áttételesen hozzáférhet a Fujitsu értékes szabványaihoz, míg a Hitachi szabadon alkalmazhatja a Matsushita nagy képfelbontást lehetővé tevő technológiáját. A gyártási eljárások egységesítésétől a cégek komoly költségmegtakarítást remélnek, amely lehetővé teheti, hogy évente akár 20-30%-kal csökkenhessen a plazma tv-k ára. Az olcsóbb, jó minőségű termékek megjelenése megnövelheti a keresletet, ami megoldást jelenthet a gyártók jelenlegi bajaira.