Hiánycikk az Xbox
Milkovits Gábor, 2005. március 22. 21:10
A kereskedelmi cégektől érkező bejelentések után a Microsoft
hivatalosan is megerősítette, hogy hiány mutatkozik a piacon a vállalat
Xbox játékgépeiből.
A legtöbb hagyományos és online kiskereskedelmi forgalmazó weboldalain arról értesíti a vásárlókat, hogy a játékkonzol alapváltozata bizonytalan ideig sem interneten, sem egyes földrajzi területeken, például Kalifornia nagyvárosaiban, nem kapható. A legnagyobb online áruház, az Amazon teljesen kifogyott a készletekből, a WalMart internetes üzletágánál pedig csak a drágább, extrákkal együtt forgalmazott, illetve a használt készülékekre vesznek fel rendelést. A Microsoft részéről hivatalosan megerősítették a hiányról szóló értesüléseket, amely a szoftveróriás szóvivőjének elmondása szerint a 2004 utolsó három hónapjában felmerülő, részben az új „Halo2” játék által gerjesztett vártnál nagyobb kereslet miatt következett be. A megnövekedett kereslet következtében egyébként a MS a kezdeti 20 millióról előbb 21, majd most 22 millióra módosította az Xbox készülékek június végéig várható globális összforgalmára vonatkozó várakozásait. A szóvivő azt is közölte, hogy partnereikkel együttműködve mindent megtesznek a helyzet mielőbbi megoldása érdekében.
A rendkívül népszerű videojáték-konzolok és hordozható készülékek esetében az utóbbi időben meglehetősen gyakran fordult elő, hogy vagy késedelmesen kerültek piacra, vagy pedig a gyártók és forgalmazók nem tudták kielégíteni az irántuk mutatkozó keresletet. A legjobb példa erre a Sony PlayStation2 esete, amelyből tavaly az új hardverre történő átálláskor mutatkozott jelentős hiány az Egyesült Államokban, amit csak súlyosbított egy a játékgépeket szállító hajó balesete a Földközi-tengeren. A Sonynak végül Kínából, légi úton kellett pótolnia a hiányzó mennyiséget. Az is általánosnak mondható, hogy az új készülékekből előrendelésen keresztül egyes forgalmazók már a hivatalos piaci megjelenés előtt eladják a teljes rendelkezésükre álló készletet. Mindezek a jelenségek meglehetősen hátrányosan érintik a videojátékokat fejlesztő cégeket: nem csoda, hogy az ágazat vezető vállalata, az Electronic Arts a minap jelentősen csökkentette az első negyedévi eredményére vonatkozó előrejelzését. Ennek hatására a cég részvényeinek árfolyama közel 13 százalékpontot esett a tőzsdén.