A Google eltávolítja az AFP híreit, mert az AFP hírlopással vádolja
MTI Sajtóadatbank, 2005. március 23. 09:15
Az amerikai Google Inc. internetes kereső- és tartalomszolgáltató
bejelentette, hogy híroldaláról eltávolítja a francia nemzeti
hírügynökség, az AFP anyagait, jelentették nemzetközi internetes
oldalak hétfőn.
Előzőleg az AFP, a múlt hét végén, bejelentette, hogy beperelte a Google-t, azt állítva, hogy a Google engedély nélkül használja az AFP fotóit és híranyagait. A hírügynökség legalább 17,5 millió dollár kártérítést akar, és követeli a Google eltiltását az AFP-anyagok használatától. Ez után a Google-nál azt közölték, hogy "tanulmányozzák" a helyzetet, majd ezt követte a hétfőn ismertetett döntés az AFP anyagai felhasználásának megszüntetéséről.
Az amerikai District of Columbia-i körzeti bíróságra beadott kereset szerint az AFP korábban figyelmeztette a Google-t, hogy engedély nélkül cselekszik, azonban az internetes szolgáltató nem törődött a figyelmeztetéssel, és a kereset beadásának napjáig is "változatlanul folytatta az AFP szerzői jogának megsértését".
A per kimenetele példaértékű lehet: az internetes híroldalak világszerte tartanak attól, hogy az előfizetés ellenében szolgáltató hírforrások esetleg megelégelik az ingyenes internetes oldalak gyakorlatát, azt, hogy ellenszolgáltatás nélkül "veszik le" a világhálóról az anyagaikat, és használják fel azokat újra a saját oldalukon. A jogi helyzet azonban bonyolult, amennyiben az előfizetés ellenében szolgáltatóknak is vannak ingyenesen hozzáférhető anyagaik, igaz, ezekre nézve is figyelmeztetik a felhasználókat a szerzői jog tiszteletben tartására.
A Google-nál februárban közölték, hogy az adózott eredményük a tavalyi utolsó negyedévben 204,1 millió dollárra, részvényenként 71 centre nőtt az egy évvel korábbi 27,3 millió dollárhoz, részvényenként 10 centhez képest. A vállalat bevétele 1,03 milliárd dollárra ugrott az egy évvel azelőtti 512,2 millió dollárhoz képest, elsősorban a reklámbevételek gyors gyarapodásának köszönhetően.
Most azonban a Google-nak is erős kihívást jelent, hogy az amerikai IAC/InterActiveCorp internetes konglomerátum bejelentette: 1,85 milliárd dollárért megveszi az Ask Jeeves Inc. Internetes keresésszolgáltatót, hogy azt fölfejlesztve jobban hozzáférjen a robbanásszerűen növekvő internetes hirdetési piacon elérhető bevételekhez. Az Ask Jeeves jelenleg a távoli ötödik helyezett az internetes keresősészolgáltató piacon a Google, a Yahoo, az AOL és a Microsoft-féle MSN mögött; tavaly 261,3 millió dollár volt a bevétele, és ennek a háromnegyede az Ask Jeeves és a Google 2007-ig tartó keresési-hirdetési megállapodása alapján képződött.