Optimisták az internet hatásaival kapcsolatban a biztosítók
forrás Prim Online, 2005. április 6. 10:31
A GKI Gazdaságkutató Rt. és a T-Mobile Távközlési Rt. - a Sun
Microsystems Kft.-val együttműködve - negyedévente felméri a vállalati
internethasználati szokásokat, a hazai elektronikus gazdaság
fejlődését. Jelen összefoglalóban a pénzügyi szektor
internet-gazdasággal összefüggő jellemzőit mutatjuk be.
2004 negyedik negyedévében a GKI – T-Mobile e-Pénzügyi Index értéke 21,5 volt, ami jelentős növekedést takar az előző negyedévhez viszonyítva. Ezzel az index visszatért a korábbi negyedévekben megszokott tartományba.
Az index emelkedésének legfontosabb oka, hogy megszűnt a bankok és a biztosítók közötti véleménykülönbség az internet pénzügyi szolgáltatásokra gyakorolt hatásáról: a korábban romló várakozásokat mutató biztosítók közt is nőtt az optimizmus az internet üzleti hatásait illetően.
2004 december 31-én 476 ezer lakossági és 74 ezer vállalati ügyfél rendelkezett internetbanki szolgáltatások igénybevételére vonatkozó szerződéssel a hazai hitelintézeteknél.
A lakossági internetbanking ügyfelek száma 2004-ben 44%-kal, míg a vállalati internetbanking ügyfeleké 36%-kal emelkedett.
A biztosítások internetes értékesítésében egyre nagyobb szerepet játszanak a biztosítási portálok, amelyek megelőzik a biztosítói honlapokat az értékesítések számában.
II. A felmérés eredményei
2004. negyedik negyedévében a pénzügyi szolgáltatók internet-használati indexe, a GKI – T-Mobile e-Pénzügyi Index, mely a bankok és a biztosítótársaságok internettel szembeni várakozásait tükrözi jelentősen nőtt és a 21,5-es értéket vett fel. Az előző negyedévvel szembeni jelentős növekedés a biztosítók szinte minden területen tapasztalható optimizmusának köszönhető. A bankok és a biztosítók közötti véleménykülönbség az internetes pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatban szinte teljesen megszűnt, a válaszoló biztosítók ugyanolyan derűlátóak mint a bankok.
biztosítótársaságok GKI – T-Mobile e-pénzügyi index
Internetes szolgáltatások
A bankok várakozásai alapján az internetes bankszolgáltatások közül továbbra is az átutalások indítása növekszik majd a legnagyobb mértékben mind a lakossági, mind a vállalati ügyfelek között. A második, illetve harmadik helyre a lakossági ügyfélkör esetében a befektetési jegyek vétele és eladása, illetve a tranzakciók ellenőrzése, a vállalati ügyfelek esetében a tranzakciók ellenőrzése és a számlainformációk lekérdezése került. Ugyanakkor a lakosság körében kismértékű bővülésre számítanak még a válaszolók az állampapírok forgalmában, a mobilegyenlegek feltöltésében és a betétlekötésekben is.
Az interneten keresztül adott lakossági megbízások arányának várható változása a következő 12 hónap során a bankok véleménye alapján
egyenlegértékek [–100 jelentősen csökken; +100 jelentősen nő];
2004. 4. negyedév –
Internetes banki ügyfelek
2004. december 31-én az internetes folyószámla-szolgáltatásokkal rendelkező hitelintézetek 476 ezer internetbanki szolgáltatásokra szerződött lakossági ügyféllel rendelkeztek, ami 9,1%-kal több mint 3 hónappal, és 44%-kal magasabb, mint egy évvel korábban. Az internetbanki szolgáltatásokra szerződött vállalkozások száma ugyanebben az időpontban 74 ezer volt, ami 14%-os, illetve 36%-os növekedést takar a megelőző 3, illetve 12 hónap során.
2005. első félévének végére a lakossági internetbanki ügyfélkör nagysága várhatóan 540 ezer, vállalati ügyfélköré pedig csaknem 80 ezer körül alakul.
Internetbanki lakossági ügyfelek száma és átlagos aránya az internetes bankoknál