Lassult a mobilpiac növekedése
Milkovits Gábor, 2005. április 27. 22:43
A Strategy Analytics piackutató legfrissebb felmérése szerint az idei első negyedévben jelentősen lelassult a mobiltelefonos piac növekedése.
A 2005. január 1. és március 31. között eltelt három hónapban mintegy 172 millió mobilt értékesítettek világszerte, ami csupán 9,5%-kal több mint a 2004 azonos időszakában eladott 157 millió készülék. Két év óta első alkalommal fordult elő, hogy a gyarapodás éves szinten 10% alatt maradt, ráadásul az előző negyedévben mennyiségileg jóval több, 196,6 millió darab mobiltelefon fogyott. Igaz persze, hogy ebben szerepet játszott a karácsonyi ünnepek táján hagyományosan megugró kereslet is, ám ha a negyedéveket egyenként nézzük, akkor azt tapasztaljuk, hogy a tavalyi második ilyen periódus óta folyamatosan csökken az éves szinten realizált gyarapodás: 2004 első hónapjában ez az érték még 44% volt, és innen csúszott le a mostani 9,5%-ra. A SA adatai még sokkolóbbak, ha az idei előrejelzést tekintjük: a cég 8%-os növekedést jósol a 2005-ös év egészére, szemben a 2004-ben elért 31,6%-kal.
A földrajzi megoszlást tekintve Nyugat-Európában és Dél-Amerikában lassult leglátványosabban a keresletnövekedés, míg Japánban és Dél-Koreában a harmadik generációs készülékek valamelyest javítani tudták a piaci képet, noha a globális eredményt nem befolyásolták látványosan. A cégeket tekintve a piacvezető Nokia tavaly meglehetősen hullámzó teljesítményt nyújtott, ám a legutóbbi időszakban sikerült javítani pozícióin, csakúgy, mint a Siemens kivételével a legtöbb jelentős gyártónak. A német elektronikai óriáscég mobilágazatának piaci részesedése egy év alatt 8,2%-ról 5,4%-ra esett vissza: rajtuk kívül a nagyok közül csak a Sony Ericsson pozíciói stagnáltak az elmúlt egy évben. A legnagyobb nyertes a két dél-koreai cég, az LG és a Samsung volt, előbbi főként sikeres észak-amerikai eladásai jóvoltából.