NHH-egyeztetés a mobilkoncessziók lejáratainak harmonizálásáról
MTI Sajtóadatbank, 2005. május 11. 09:48
Iparági konzultációt kezdeményezett és tartott a Nemzeti Hírközlési
Hatóság (NHH) a magyar mobiltelefon-szolgáltatók különböző időben
lejáró koncesszióinak, illetve frekvencia-használati jogosultságainak
harmonizálása érdekében - közölte a hatóság kedden az MTI-vel.
A közlemény szerint a hatóság úgy ítéli meg, hogy a különböző lejáratoknak a 2004-ben kiadott UMTS (3G - harmadik generációs) frekvencia-használati jogosultságok lejárati idejével való harmonizálása nagyban hozzájárulhat a piac átláthatóbbá tételéhez, a befektetői bizalom növeléséhez, illetve a befektetők kockázatainak csökkentéséhez. A befektetői kockázatok csökkenése áttételesen, de hozzájárulhat a szolgáltatások árának csökkenéséhez is.
Pataki Dániel, az NHH elnöke a meghallgatáson elmondta: a harmonizációt a Pannon GSM Távközlési Rt. és a T-Mobile Magyarország Rt. 1993-ban aláírt koncessziós szerződésének 1999-es módosítása alapján vizsgálják. A módosítás szerint a GSM és DCS koncessziók harmonizációja kiadásuk után öt évvel esedékes. A folyamat mostani beindításakor az NHH már támaszkodhat az elmúlt évben lezajlott harmadik generációs pályázat tapasztalataira.
A T-Mobile (1993-ban még Westel) és a Pannon GSM 1993-ban nyerte el a 900 megaherzes GSM koncessziót. A két koncessziós szerződés 2008. novemberében jár le. A két társaság DCS 1800 megaherzes koncessziója 2014. októberében jár le, miként a harmadik magyarországi szolgáltató, a Vodafone Magyarország Rt. 900- és 1800 megaherzes koncessziója is. A három társaság 2004-ben elnyert UMTS használati jogosultsága egyformán 2019. decemberében jár le.
A meghallgatáson Drozdy Győző a Pannon GSM vezérigazgató-helyettese kijelentette, a harmonizáció beindításával pozitív folyamat kezdődik. Megerősítette: a különféle lejárati időpontok szinkronizálása növelné a befektetői bizalmat, csökkentené a szolgáltatók kockázatát, s így kedvező lenne a magyar állam és a fogyasztók számára is.
Jelenleg Magyarországon mind az árszínvonal, mind a penetráció az európai átlag szintjén van és a beszédforgalom fele a mobilhálózatokon bonyolódik le. Magyarországon 100 főre 88 SIM kártya jut. A magyar mobiltelefon-piacon a penetráció növekedésével együtt, a nemzetközi tendenciákkal összhangban csökkent az egy előfizetőre jutó hívás bevétele és a hívásperc is.
A közlemény szerint ugyanakkor a magyarországi mobiltávközlésben az elmúlt években az árak folyamatosan és nagymértékben csökkentek, köszönhetően az egyre érettebb piacnak és az egyre élénkülő versenynek. Ezt a folyamatot az NHH, stratégiai céljainak megfelelően, a most megkezdett iparági konzultációval is erősíteni kívánja. Az iparági konzultációt úgynevezett nyilvános meghallgatás keretében tartotta meg az NHH Budapesten.