A segélyhívó szám nálunk 112, Amerikában a 911-es. A VoIP protokollal működtetett világhálós telefon forgalomban a segélyhívás többek szerint értelmetlen.
Nem jellemző, hogy valakit valahol a világháló "szabad ege alatt" valami baleset ér, és keresi a legközelebbi VoIP telefon készüléket, amin ingyenesen segítséget szeretne kérni. A telefonszámok nagy része ugyanis a nettelefonokon át e nélkül is ingyenesen elérhető. Az FCC (Federal Communication Commission - a Nemzeti Hírközlési Felügyelet) most bekeményített, 4:0 szavazati aránnyal. Vitának semmi helye, a VoIP szolgáltatók 120 nap türelmi időt kaptak!
911-es és E911-esA 911-es segélyhívó szabályait már több műszaki fejlesztési eredmény is kikezdte, ezért nemrég jelent meg egy fejlettebb, kibővített megoldás szabályzata (E911). A mostani határozatban a nettelefonokra már ezt az E911-es szabályzatot írták elő.
Nemzetvédelmi érdekA 911-es segélyhívó szám, amellett, hogy a lakosságnak is rendkívül fontos szolgáltatást jelent, egyben a nemzeti katasztrófák elleni védekezéshez is nélkülözhetetlenül szükséges - indokolja az FCC a határozatról kiadott kommünikéjében.
Hús-vér operátorokat igényel!A fő probléma a 911-es és az E911-es megvalósításával, hogy a hálózatot üzemeltetőknek valódi személyzetet kell biztosítaniuk a VoIP rendszereiken is, hogy "felvehessék a kagylót" egy 911-es hívás esetén. Míg a VoIP szolgáltatás megvalósításához elég volna akár egy, a VoIP protokollt támogató operációs rendszer, vagy egy teljes automatizmust biztosító szoftvercsomag. Az FCC-határozat tehát rengeteget elvesz a VoIP eddigi kényelmeiből.
E911-es outsourcing?Mi lehet a kiút? A cikkíró tippje, hogy a 911-es szolgáltatást kiadják albérletbe egy olyan szolgáltatónak, amely egyébként is fenntart egy 911-es ügyeleti személyzetet. Nos, néhány kisebb szolgáltató ebből most akár pénzt is csinálhat magának.
E911-es algoritmusokAz FCC határozata szerint a következő funkcionalitást kell megvalósítani a VoIP alatt:
- A VoIP szolgáltatóknál tárcsázott 911-es hívásnak kötelezően a VoIP üzemeltetőjéhez kell befutnia, és a helyi segélyoperátornak kell megválaszolnia;
- A VoIP kapcsolaton jelentkező 911-es hívás adatait meg kell kapnia a segélyoperátornak, hogy az alapján akár vissza is tudja hívni a hívót, még ha az nem a szokásos otthoni vagy eredetileg bejelentett helyről hívta a 911-est (E911!);
- Amint a 911-es szolgáltatást egy VoIP szolgáltató bevezeti, minden ügyfelét értesítenie kell a lehetőségekről;
- A kapcsolatok útjába eső központok és útválasztók nem akadályozhatják a 911-es szolgáltatás működését. Ezt az FCC a közeljövőben szigorúan ellenőrizni (és szankcionálni?) fogja.