A Depo.hu átalakította az informatikai kiskereskedelmet
forrás Prim Online, 2005. június 7. 14:09
A Depo.hu átlépte a 25 ezres termékszámot. A naponta már több mint 10 000 egyedi látogatót kiszolgáló rendszer az elmúlt években átalakította a hazai számítástechnikai kiskereskedelem kultúráját. Magyarországon komoly mértékben köszönhető a Depo.hu-nak, hogy a számítógépek és a digitális fényképezőgépek egyre olcsóbbá válnak.
Az 1999-ben Áradat néven indult, később Depo.hu-ra keresztelt elektronikus kereskedelmi megoldás a kezdetben csupán 20 kereskedő termékpalettáját tartalmazta egy viszonylag egyszerű online árlista formájában. A piactér célja az indulás óta, hogy lehetővé tegye a látogatók számára, hogy az egyes kereskedők által kínált árakat közvetlenül összehasonlítva egymással a számítástechnikai, híradás-technikai, illetve szórakoztatóelektronikai termékek minél szélesebb köréből tudjanak válogatni, valamint az ilyen termékeket forgalmazó cégek számára olyan marketingeszközt biztosítson, mely segítségével az egyes boltok még szélesebb rétegek számára mutathatják be az általuk forgalmazott termékeket.
Az elmúlt 6 évben dinamikusan növekvő Depo.hu jelenleg már 121 cég több mint 25 ezer árucikkét tartalmazza. A legnépszerűbb termékek közé a digitális fényképezők, az ezekhez is használható memóriakártyák, valamint a DVD-írók, processzorok tartoznak, de az elektronika és számítástechnika területéről gyakorlatilag minden árucikk - a műholdvevőtől kezdve egészen a házimozi berendezésekig - megtalálható a rendszerben.
Koreában is ismerik
"A Depo.hu elindításával az informatika által felkínált új lehetőségeket szerettük volna kiaknázni, s ezzel mind a vásárlók, mind a termékek forgalmazóinak életét könnyebbé tenni" - mondta Szabari László, Depo.hu üzletágvezetője, aki tavaly novemberben Dél-Koreában is járt. Egyedüli magyar meghívottként a szakember a koreai kereskedelmi szövetség felkérésére tartott előadást a Depo.hu elektronikus kereskedelmi megoldásról. Szabari szerint - ahogyan ezt a konferencia hallgatóságának magyarázta - a Depo.hu sikerének titka nagyon egyszerű. "Az internet felhasználók ellátogatnak a piactérre, kikeresik azt a terméket, melyet meg szeretnének vásárolni, és a rendszer automatikusan kilistázza számukra, hogy melyik kereskedő kínálja legolcsóbban az adott árucikket. A szolgáltatás annyira népszerű a vásárlók körében, hogy előfordult olyan kereskedő, aki azért csatlakozott online piacterünkhöz, mert a saját üzletébe betérő vásárlóktól hallotta rendszeresen a Depo.hu nevét és árait" - meséli Szabari László.
Az elmúlt években valóban hihetetlen csatározásokra került sor a Depo.hu oldalain, egyes kiskereskedők naponta engedtek - akár csak néhány forintot - az áraikból, hogy a lista legelején szerepelhessenek. A fogyasztók pedig mindebből csak profitáltak, hiszen egyre olcsóbban vásárolhatták meg a termékeket.
Ma az üzletágvezető szerint az egyes kereskedők olyan alacsony árrésekkel dolgoznak a Depo.hu-ban, hogy már alig képesek belemenni az árversenybe. Így egy új tendencia jelent meg: a kereskedők elkezdtek marketingversenyt folytatni egymással, és a termékek mellett megjelenítik, hogy milyen kézikönyvet, leírást, garanciát, vagy adott esetben kiegészítőket mellékelnek az adott árucikkhez. Ez ismét hatalmas előnyt jelent a vásárlóknak, hiszen számukra így üzletileg egyre tisztábbá, biztonságosabbá válik a vásárlás.
A kereskedők számára is megéri
Attól eltekintve, hogy a kereskedők csökkenteni kényszerültek áraikat, a Depo.hu-ban való megjelenés számukra is számos előnyt kínál. Ezek közül a legelső a költséghatékonyság, mely az 1999-es indulás óta vonzza a csatlakozni vágyó forgalmazókat. "Akkoriban nem nagyon foglalkoztunk reklámmal, ami elsősorban annak volt köszönhető, hogy a rendelkezésre álló hirdetési megoldások számunkra túl drágák voltak" - mondja Bagi Ákos, a Compuflex Kft. ügyvezető igazgatója, aki a Depo.hu 1999-es indulása óta tagja az online kereskedelmi rendszernek.
Az alapvető számítástechnikai eszközöket forgalmazó cég vezetője végül úgy döntött, kipróbálja a Depo.hu-t. "Mivel a csatlakozás díja alacsony volt, nem volt túl nagy a kockázat. Így belevágtunk, és néhány hét után az is kiderült, hogy jól döntöttünk. Tulajdonképpen egy egészen új csatornán nyílt meg az értékesítés, ami nagyon jót tett - és tesz azóta is - az üzletünknek" - mondta Bagi, aki immár hatodik éve jeleníti meg cégének teljes kínálatát a Depo-ban.
Ugyancsak korán, 1999-ben csatlakozott a rendszerhez az mp3-as lejátszók forgalmazásával foglalkozó East Computer Kft. "Már akkoriban érzékelni lehetett, hogy az interneten való jelenlét mennyire fontos egy kereskedő cég életében. Ehhez kapcsolódóan kerestünk, és szerencsére találtunk is hatékony, a potenciális vevők elérésére alkalmas megjelenési formát. A Depo.hu legfontosabb előnye a hagyományos hirdetésekkel szemben, hogy naponta akár többször is módosítható, frissíthető különböző aktuális akciókkal, reklámokkal" - mondta Czirják Róbert, az East Computer Kft. ügyvezetője.
A Depo.hu-hoz három éve csatlakozó, Pécsről induló, de mára Budapesten is üzlettel rendelkező CCS WebShop számára is bevált az online piactérben való szereplés. A cég digitális fényképezőgépeivel van jelen a Depo.hu-ban, mely közvetlen értékesítési csatornaként üzletági forgalmának 5-10 százalékát adja. "Ennél azonban többet jelent számunkra a jelenlétben rejlő marketing érték" - emeli ki Kovács Balázs a CCS WebShop ügyvezető igazgatója. A szakember tapasztalata szerint ugyanis a Depo.hu-t nem csak a végfelhasználók, hanem egyetemek, költségvetési szervek, cégek, sőt multinacionális vállalatok hazai képviseletének beszerzői is használják, hogy összehasonlítsák a kereskedők által kínált árakat.