A hitelkártyacsalások veszélyeztetik az online kereskedőket; a 2005-ös Pago-jelentés szerint az elektronikus kereskedelemben egyre több hamis hitelkártyát használnak.
A nemzetközi elfogadó banki és fizetési szolgáltatások terén élenjáró Pago cég nemrég közzétett 2005-ös jelentésében megállapította, hogy a hitelkártyák hamisítása egyre inkább fenyegeti azokat a vállalkozásokat, amelyek az interneten keresztül értékesítik termékeiket és szolgáltatásaikat. Az online kereskedők nehéz helyzetbe kerültek, hiszen ha meg akarják tartani ügyfeleiket, nem tagadhatják meg tőlük a hitelkártyás fizetés lehetőségét. Amennyiben a csalók lopott vagy hamisított hitelkártyák adatait használják fel, a tulajdonosok visszaigénylik a kártyájukról jogtalanul leemelt összegeket, amivel a kereskedők is rosszul járnak.
- Visszaigénylésre akkor kerül sor, ha a hitelkártya tulajdonosa kifogásolja a havi számlakimutatásban szereplő valamelyik tételt, mondván, hogy ő nem vásárolt ilyen árut vagy szolgáltatást - mondta Rüdiger Trautmann, a Pago vezérigazgatója. - Ez manapság olyan gyakran előfordul, hogy számos online vállalkozás a csőd szélére került. A 2005-ös Pago-jelentés szerint az európai elektronikus kereskedelem 0,83 százalékos visszaigénylési aránya első pillantásra elég alacsonynak tűnik, a részletes elemzés azonban komoly aggodalomra adhat okot. A manipulált hitelkártya adatokkal elkövetett csalások nyomán történt visszaigénylések aránya például 2003-ban alig haladta meg a 4 százalékot, 2004-ben viszont 7 százalék fölé emelkedett. Ez minden bizonnyal a hitelkártyákkal kapcsolatos szervezett bűnözés terjedésének tudható be.
A visszaigényelt összegek és a vásárolt tételek értékének viszonya is kedvezőtlen tendenciát mutat. Amíg a 10 euró alatti vásárlásoknak csupán 0,28 százalékát reklamálják meg, az 500 eurónál értékesebb vásárlások esetében ez az arány 3,70 százalék. Érdekesség, hogy Németországban sokkal alacsonyabb - 0,31 százalék - a visszaigénylések aránya, mint a többi európai államban.
- A visszaigénylések nemcsak pénzügyi veszteséget okoznak a kereskedőknek, hanem a fennmaradásukat is veszélyeztetik - mondta Trautmann. - Ha a visszaigényelt összegek összértéke meghaladja a hitelkártya-szervezetek által megszabott határértéket, a kereskedőket könnyen megfoszthatják a hitelkártyák elfogadásának jogától, ez pedig számos online üzlet végét jelentené.
A vezérigazgató szerint az elektronikus kereskedelemben elkövetett hitelkártya hamisítások nem jelentenek kikerülhetetlen végzetet.
- A csalások megelőzésére számos kifinomult és hatásos módszert dolgoztak ki, melyek segítségével az online kereskedők jelentős mértékben csökkenthetik a visszaigénylési arányt. Olyan biztonsági eszközöket fejlesztettek ki, amelyek már a megrendelés kezdeti szakaszában kiszűrik a csalási kísérleteket, és figyelmeztetik a kereskedőt, hogy töröljék a veszélyes vagy gyanús ügyleteket. Sajnos számos elektronikus kereskedelmi vállalkozás alábecsüli a csalás veszélyét, ezért nem foglalkozik a kockázat csökkentésével, pedig az ilyen biztonsági berendezések vásárlására fordított összegek nagyon gyorsan megtérülnek.
A Pago negyedszer tett közzé éves jelentést az elektronikus kereskedelemről. A kiadványt ezúttal A nemzetközi elektronikus fizetések siker- és kockázati tényezői - ajánlások a 2004-es online vásárlások alapján címmel jelentették meg. A Pago jelentése az egyetlen a világon, amely nem felmérések vagy közvélemény-kutatások, hanem több mint 20 millió vásárlási tranzakció feldolgozása alapján készült. A több mint 150 oldalas kiadvány 90 egynéhány táblázatot és csaknem 100 grafikont tartalmaz.
A 2005-ös Pago-jelentés nemzetközi változata 2005. június 30-ig szerezhető be a
http://www.pago.de/shop címen, 375 eurós (+ német áfa) áron. Újságírók ingyenesen is hozzájuthatnak a jelentéshez, ha e-mailben kérnek maguknak személyi diszkont kódot. Amennyiben ezzel a kóddal rendelik meg a kiadványt, a Pago nem számol fel díjat érte.
- A Pago eTransaction Services GmbH (Köln, Németország) nemzetközi elfogadó banki és fizetési szolgáltatásokat nyújt a különféle elektronikus kereskedelmi vállalkozások, üzletek (eladási pontok) és csomagküldő szolgálatok számára, lehetővé téve, hogy ügyfelei elektronikus csatornákon keresztül biztonsággal és gyorsan megkapják áruik és szolgáltatásaik ellenértékét.
Az elfogadói banki szolgáltatásokat és a fizetések feldolgozását egyedülálló módon ötvöző Pago nagyságtól függetlenül bármilyen vállalkozás számára elérhetővé teszi a különféle nemzetközileg vagy nemzeti szinten használatos fizetési módszereket, beleértve a Visa és MasterCard, az American Express, a Diners Club, a JCB, a Switch/Solo kártyákat.
A Pago, amelyet 1999-ben a Deutsche Bank AG és a Beisheim Holding Schweiz AG alapított, globális partnerhálózatán keresztül kínálja szolgáltatásait. A cég jelenleg több mint 5700 aktív online üzleti kapcsolatot működtet, és több mint 7580 ügyfele van az elektronikus kiskereskedelem, a távközlés, az online játékok, az online gyógyszertárak és az elektronikus utazások terén (2005. júniusi adatok).