Az elmúlt évtizedekben egyre inkább megerősödő információs társadalmi
folyamatok a civil szektort sem hagyták érintetlenül. Egyrészt, mint az
újfajta trendek tárgya a civil szféra maga is átalakuló félben van,
másrészt aktív szereplőként is megjelenik a hazai fejlesztési irányok
meghatározásában.
Néhány napja hozzáférhetők a weben is az INFONIA Alapítvány kutatócsoportja által készített kutatási jelentések (
http://www.ittk.hu/web/kutatasok.html), amelyek a Civil szervezetek az információs társadalomban és az információs társadalomért összefoglaló címet viselik, és a szektor átalakulását veszik górcső alá.
A 2005 tavaszi empirikus vizsgálat-sorozat általános képet ad a tágan értelmezett civil szektor információs és kommunikációs felkészültségéről, miközben teljes körűen dokumentálja az „élcsapat”, az információs társadalmi fejlesztésekben élen járó kisebb szervezeti kör genezisét és jelenlegi tevékenységrendszerét is. A kutatás első két jelentése alapvetően tényfeltáró, leíró jellegű, azokat a szervezeti és humán kapacitásokat összegzi, amelyek pillanatnyilag rendelkezésre állnak a szektorban az információs és kommunikációs eszközök valamint potenciális kihasználásuk terén. A kutatás második része (a 3-4 és 5-ik jelentés) az információs társadalom fókuszú szervezetek létrejöttét-kialakulását, céljait dokumentálja; illetve azt járja körbe, hogy mennyiben képesek együttműködni az ezen a téren működő állami, gazdasági és akadémiai intézményekkel. A kutatási eredmények gyors áttekintését egy különálló összegző jelentés is segíti.
A civil szféra informatikai felkészültségeA 252 hazai civil szervezet bevonásával készült telefonos vizsgálat a telefonnal és irodával rendelkező társadalmi szervezetekre tekinthető reprezentatívnak. A minta az előzetes várakozásokhoz képest a hazai civil szervezetek szakember- és eszközellátottságát igen előnyös helyzetben láttatja. A mintába került szervezetek több mint 90%-a rendelkezik vezetékes telefonnal, számítógéppel; 28% munkáját saját informatikus segíti, több mint háromnegyedük rendelkezik internetes hozzáféréssel. A számítógépet, az internetet elsősorban irodai munkára, kapcsolattartásra, információgyűjtésre használják. A legtöbb civil szervezet munkatársainak nem okoznak problémát az olyan alapvető informatikai feladatok, mint a fájlkezelés, szövegszerkesztés, táblázatkezelés, adatbázisok létrehozása, feljelentkezés az internetre, információkeresés, e-mail küldés-fogadás.
A mintába került civil szervezetek leginkább eszközök tekintetében éreznek hiányosságot, az igény a jobb számítógépekre, új szoftverekre és perifériákra a legnagyobb. Informatikus szakemberekre, pályázatírókra, informatikához értő önkéntesekre tulajdonképpen nincs szükségük, sokkal inkább igényelnének informatikai szakképzéseket a már meglévő munkatársaiknak.
A civil szervezetek képviselői úgy gondolják, hogy a hazai civil szférának alacsony az informatikai eszközellátottsága, ami hátráltató tényezőként jelenik meg, mert az információs és kommunikációs technológiai fejlődés nagyobb esélyt kínál a célok elérésére, valamint a bevételszerző képesség növelésére.
Honlappal való ellátottság és az internetes jelenlét jellemzőiA kiindulásként használt telefonos kérdőíves vizsgálat mintájában szereplő szervezeteknek mintegy 42%-a (összesen 107) rendelkezett működő, elérhető és elkülöníthető szájttal a 2005 tavaszi vizsgálat idején. A részkutatás néhány fontos megállapítása:
A vizsgált oldalak egynegyede nem működik megfelelően: bizonyos funkciók nem üzemelnek, egyes linkek nem működő honlapra / aloldalakra vezetnek.
A leggyakoribb civil-specifikus tartalmi elem a szervezetet bemutató és a szervezet szolgáltatásairól szóló információk prezentálása. A standard weboldal-menüpontok közül a linkgyűjtemény a leggyakoribb, melynek aránya ugyan nem éri el az 50%-ot, ám így is messze megelőzi a kategória többi elemét.
Az oldalak egyharmadára az utóbbi egy évben nem került fel friss, aktuális tartalom, 44%-uk pedig egyáltalán nem is közöl híreket.
Az oldalak több mint kétharmada nem rendelkezik idegen nyelvű tartalommal.
A szinte kötelezőnek tekinthető email-cím ugyan az oldalak döntő többségén (89%) rendelkezésre áll, de egyéb interakcióra lehetőséget kínáló funkciót csak limitált számban találunk.
Levelezőlista, chat és szavazási lehetőség elenyésző számban bukkan csak fel a szájtokon.
Elmondható, hogy a magyar civil szájtok döntő többségének célja elsősorban az online jelenlét biztosítása, az internet csupán egy újabb bemutatkozási platformot jelent a számukra. Áttekintve a felmérésbe bekerült szájtokat, megállapítható, hogy a civil szféra online jelenléte még gyerekcipőben jár Magyarországon. A legtöbb szájt (akár esztétikus vagy kevésbé az, de) mindenképpen statikus oldal, amely általában kevés információt tartalmaz és nem is aknázza ki a világhálóban rejlő lehetőségeket. Az összkép elég vegyes, a jelenlegi visszafogottság egy aktívabb jövőbeli online civil világra is utalhat, de egy továbbra is statikus univerzum gyökereit ugyanúgy jelentheti.
Az információs társadalom fókuszú szervezetekA kutatás során összesen 27 szakértői interjú készült az országos hatókörű, aktív (nem alvó), a médiában is feltűnő civil szervezetek vezetőivel, legagilisabb munkatársaival, valamint ugyanezen szervezetek sajtóban tapasztalható megjelenése is megvizsgálásra került 1994-ig visszamenőleg.
Az „élcsapathoz” tartozó társadalmi szervezetek meglehetősen sokszínűek. A nemzetközi hírű Teleház Mozgalom és a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság (NJSZT) mellett a legjelentősebb és leginkább meghatározó csoportnak a gazdasági szervezeteket tömörítő, iparági érdekvédelmi szervezetek tekinthetők (pl. IVSZ). Rajtuk kívül meghatározóak még az állami szférához, illetve az akadémiai szférához kötődő civil szervezetek; a nagy nemzetközi hálózatok egyes magyar tagjai (pl. W3C); az alulról jövő civil kezdeményezések (pl. NETÉRT); és a szabadszoftver felhasználásához kötődő szervezetek.
Az interjúk alapján úgy tűnik, hogy a vizsgált szervezetek magyar információs társadalomról való gondolkodása beleilleszkedik egy nemzetközi kontextusba: a fejlődés centrumaként az Egyesült Államok azonosítható, amelyet követni próbál a megosztottsága miatt lemaradásban lévő Európai Unió. Magyarország azonban még az Európai Uniós összehasonlításon belül is rossz helyzetben van.
A megkérdezettek között nagy egyetértés mutatkozik abban, hogy az információs társadalom kiépítése állami feladat, ugyanakkor, noha már történtek lépések a fejlesztések irányába, a magyar állam, a közigazgatás és a kormányzat is lemaradásban van, nem rendelkeznek stratégiával, vagy azt nem valósítják meg.
Az elmúlt évtizedben négy, kifejezetten társadalmi szervezethez köthető diskurzus zajlott idehaza: az illegális szoftver diskurzus (BSA), a tartalomszabályozás diskurzus (MTE), az internet-költség diskurzus (NETÉRT) és a szabadszoftverekhez köthető szoftverszabadalom diskurzus (Linuxfelhasználók Magyarországi Egyesülete).
A civilek beágyazódása az információs társadalmi fejlesztésekbeAz állam, a gazdaság, az akadémiai szféra és a civilek bevonásával készült ún. szakértői fókuszcsoportok szerint az állam/politika és a gazdaság kettőse uralja a fejlesztéseket. A többiek egyrészt mellőzöttnek érzik magukat, másrészt ezt valahogy természetesnek is fogadják el és mintegy ettől a kettőstől, „felülről” várják a kezdeményező „megváltást”. Mivel a szereplők szinte kivétel nélkül felülről jövő – a politikától-gazdaságtól kiinduló – impulzusokat várnak, ez olyan kulturális közeget hoz létre, ami egyáltalán nem kedvez a civil megoldások kialakulásának. A civilek működését is egy átpolitizált és gazdasági indíttatású rend igazgatja. Tovább rontja a helyzetet, hogy ritka a csupán civil identitással rendelkező civil, gyakorta a vizsgált szervezetek sem civilként határozzák meg magukat. Ezért fontos értelmezésbeli kérdés ki tekinthető civilnek, hogy ne zárjunk ki indokolatlanul senkit sem ebből a körből. Ha a civileket szűken határozzuk meg és nem értjük bele pl. az érdekképviseleteket (pl. IVSZ), az ernyő-szervezeteket és akcelerátorokat (pl. NIOK vagy Zöld Pók), a nemzetközi „fiók-szervezeteket” (pl. W3C) csak az alulról jövő kezdeményezésként minden gazdasági és politikai érdektől mentes tisztán hazai civil szerveződéseket, akkor nagyon kevés ilyen szervezetről adhatunk számot idehaza.
A kutatás egyik legfontosabb felismerése, hogy a fejlesztésben felelős szereplők (állam, gazdaság, akadémia és civilek) közötti kötőanyagot azok a civilek, legfőképpen a „félig civilek” adhatják, akiknek átjárásuk van a szereplővilágok között, mivel egyszerre többes identitással rendelkeznek. A probléma csupán az, hogy ezek a „félig civilek” egyáltalán nem tartják magukat civileknek, aminek egyik legfontosabb oka, hogy a civil szektornak meglehetősen rossz a megítélése. A civil funkciókat egyelőre többnyire vagy mások látják el, vagy senki sem látja el őket Magyarországon ezen a téren. A civilek láthatatlanok, más szereplők és önmaguk sem tartják sok esetben civilnek még azt a kevés létező szereplőt sem, akik a területen vannak.
Ami vigasztalhat minket, hogy ez csak egy pillanatkép, amely a 2005 tavaszi állapotokat rögzíti. A civil szektor folyamatos mozgásban és fejlődésben van, így eljöhet még az az idő, amikor idehaza is felnő a rá váró információs társadalmi feladatokhoz.
A vizsgálat során elkészült adatok és adatbázisok tudományos céllal bárki számára hozzáférhetők és kutathatók másodelemzés keretében a BME-UNESCO Információs Társadalom-és Trendkutató Központban (BME-ITTK). Az egyes jelentések elérhetők:
http://www.ittk.hu/web/kutatasok.html