Sikeres negyedévet zárt a Nokia
Milkovits Gábor, 2005. július 21. 23:33
A Nokia által közzétett adatok szerint a cég nyeresége 15%-ot emelkedett az idei második negyedévben, illetve a vállalat piaci részesedése is növekedett valamelyest.
A világ vezető mobiltelefon-gyártója 2005. április eleje és június vége között 799 millió eurós nettó profitra tett szert, szemben az egy évvel korábbi 695 millióval. A cég teljes forgalma elérte a 8,06 milliárd eurót, ami negyedével meghaladja a tavaly ilyenkor elért eredményt. A vizsgált időszakban 60,8 millió Nokia telefont vásároltak világszerte, 15 millióval többet, mint a tavalyi második negyedévben. Érdekes jelenség, hogy miközben a cég fogyasztói bázisa Kínában egy év alatt 76%-kal nőtt, addig Észak-Amerikában 22%-kal csökkentek az eladások. A vállalat piaci részesedése július elejére egy százalékot emelkedett, és elérte a 33%-ot. Mindezek ellenére a Nokia-részvények árfolyama 10%-ot esett a helsinki tőzsdén, ugyanis ezek a jó eredmények a mobilpiac szárnyalása közepette még mindig egy kicsivel alatta maradnak a befektetői várakozásoknak, ráadásul a finn mobilóriás egy igen visszafogott előrejelzést közölt a harmadik negyedévre vonatkozóan. Ez utóbbi oka részben abban rejlik, hogy a cég elemzői további áresésre számítanak a készülékek piacán.
A közeljövőre prognosztizált folyamatokra reagálva a Nokia egyre inkább a fejlődő piacokra koncentrál: Jorma Ollila vezérigazgató "szédítő növekedést" jósol az olyan régiókban, mint a Távol-Kelet, Afrika, Oroszország és Dél-Amerika. A térségek adottságai miatt viszont igen komoly árversenyre kell majd számítani, ráadásul a konkurencia is olcsó készülékek tömeges forgalmazását tervezi a "szűz" piacok meghódítására. A fő rivális Motorola egyébként szintén mostanában tette közzé második negyedéves mérlegét, amelyben 1,7%-os részesedés-növekedésről számol be a világpiacon.