A Yahoo egymilliárd dollárral szállt be a kínai internetes piacra
MTI Sajtóadatbank, 2005. augusztus 12. 09:30
A kínai internetes ágazat eddigi legnagyobb külföldi beruházásaként az
amerikai Yahoo egymilliárd dolláros részesedés-vásárlással száll be a
vezető kínai e-kereskedelmi portálba, az Alibaba.com-ba.
A Yahoo 40 százalékos részesedésre és 35 százalék szavazati arányra tesz szert a portálban és egyúttal beviszi a vállalkozásba saját eddigi kínai internet portál üzletét is. A tranzakció összértékét több mint négymilliárd dollárra (3,2 milliárd euró) becsülik. Az egyesülés révén az egyik legnagyobb vállalat jön létre a gyorsan növekvő és jelenleg 100 milliós felhasználói számával a világ második legnagyobbikának számító kínai internetes piacon.
Az Alibaba.com 2004-ben a becslések szerint négymilliárd dollár értékben közvetített internetes kereskedelmi üzleteket. A portál vezető szerepet tölt be a kínai és nemzetközi vállalatok közötti kereskedelmi kapcsolatok közvetítésében. Emellett Taobao portálja 40 százalékos piaci részesedéssel közvetít kínai magánszemélyek között aukciós üzleti kapcsolatokat.
A kínai internetes aukciós kereskedelem 50 százalékát az eBay felügyeli. A Yahoo és az Alibaba összefogásával az eBay már komoly konkurenciával kell hogy számoljon az országban. Az Alibaba 15 millió regisztrált ügyféllel rendelkezik, közöttük 100 ezer vállalattal, amelyek évente 250 dollár és 10 ezer dollár között bonyolítanak internetes vásárlásokat.
Az Alibaba portálján külföldi vállalatoknak lehetősége nyílik üzletek megkötésére kínai vállalatokkal és fordítva, de kínai vállalatok is használják a portált egymás közötti üzleti kapcsolataik lebonyolításához.
Az angol nyelvű Alibaba International főként a nemzetközi kis- és középvállalati közösséget szolgálja ki. 1,5 milliós regisztrált előfizetői bázisa a világ kétszáz országát képviseli. Az Alibaba China a kínai vállalatok egymás közötti kereskedelmi kapcsolatait bonyolítja, illetve segíti elő. Ügyfélbázisa hatmillióra tehető. A Taobao aukciós portál több mint hétmillió regisztrált ügyféllel rendelkezik. A fizetések lebonyolításában az AliPay működik közre együttműködve a vezető kínai kereskedelmi bankokkal, ami különösen előnyös felállás a hitel- és fizetőkártyákkal gyengén ellátott országban.
Kínai befektetésével a Yahoo a japán piacon elsajátított és jól bevált üzleti modellt követi. Japánban a Softbank megnyerésével építette ki szilárd hídfőállását. A Softbank egyébként résztulajdonosa az Alibaba.com-nak és minden bizonnyal közbenjárt az ügylet nyélbe ütésében.
A kínai e-kereskedelmi végfelhasználói piac növekedési ütemét évi nyolcvan százalékosra jelzik előre az elkövetkező évekre. 2007-re már 2,5 milliárd dolláros forgalmat várnak tőle. Az 1,3 milliárd lakosú ország 100 milliós internetes felhasználói rétege még meglehetősen alacsony telítettséget, de egyúttal abszolút értelemben óriási piacot képvisel. A becslések szerint 2010-re Kína maga mögé utasítja az Egyesült Államokat az internetes kapcsolattal rendelkező polgárok számát tekintve.