Először tesztelik a MarGal rendszert
MTI Sajtóadatbank, 2005. szeptember 7. 09:35
Folyami közlekedést segítő programot tesztelt az Rádiós Segélyhívó és Infokommunikációs Országos Egyesület (RSOE) a Duna budapesti szakaszán kedden.
A Galileo és az Egnos rendszerek keretében kidolgozott műholdas navigációs rendszer a decemberig tartó tesztsorozat után várhatóan jövő évtől kezdi meg működését - jelentette be Horváth Zsolt Csaba, a GKM közlekedési helyettes államtitkára.
A MarGal projekt az Európai Unió és az Eurói Űrügynökség által létrehozott első polgári műholdas navigációs rendszer, a Galileo keretében valósult meg.
A programban Magyarországon kívül nyolc ország vesz részt, a konzorcium koordinátora a norvég Kongberg Seate AS.
A tengeri hajózásban használt technológia folyami változata elektronikus térképen biztosítja a hajók műholdas - 5 méteren belüli pontosságú - meghatározását, és hajók közötti, valamint a hatóságokkal történő rádiós kommunikációt.
Az államtitkár ismertetése szerint Magyarországon évente 8,2-8,6 tonna árut szállítanak hajón, és 2.500 veszélyes anyagot szállító hajó közlekedik. Az ország a Duna Bécs-Mohács közti szakaszának biztonságáért felelős, ezért van szükség egy, a hajók nyilvántartására, követésére és rögzítésére alkalmas, az uniós előírásoknak megfelelő rendszer kiépítésére.
Hangsúlyozta: a rendszer segítségével rossz időjárás és alacsony vízállás esetén is gyorsabbá válhat a hajók közlekedése.
Fontosnak nevezte, hogy veszélyes anyagot szállító hajó balesete esetén a jármű gyorsabban megtalálható, így a környezeti károk mértéke is jelentősen csökkenthető.
A Galileo program az unió legnagyobb, 1,2 milliárd eurós infrastrukturális beruházása, az Európai Unió és az Európai Űrügynökség közös vállalkozása. Célja az első polgári célra tervezett rádiónavigációs és helymeghatározási rendszer létrehozása.
A rendszer kiépítésének az unió közlekedési miniszterei tavaly decemberben adtak zöld utat.
A várhatóan 2008-tól üzemelő rendszer fő felhasználási területe a közlekedés lesz, de jelentős alkalmazási területek lesznek az energiaipar, a távközlés és a pénzügyi szolgáltatások.
A rendszert 24 ezer kilométeres magasságban a Föld körül keringő 30 műhold alkotja majd.