A magyarországi informatikai kihelyezési piac szereplői között - a dealek méretét és a költéseket tekintve is - az élmezőnyben lévő T-Systems Hungary Kft. 2008-ig a legnagyobb hazai informatikai outsourcing-szolgáltatóvá szeretne fejlődni. Az IT-szolgáltatások egészét nézve is élenjáró s célként a harmadik helyet kitűző, nemzetközi hátterű vállalkozás céljainak realitását a mögötte álló Deutsche Telekom cégcsoport és a T-Systems Hungaryban szerzett kisebbségi Magyar Telekom-részesedés is növelheti. A T-Systems Internationallal tavaly kötött stratégiai szerződés értelmében a magyarországi leányvállalat a távközlési cég ügyfeleinek is felajánlhatja szolgáltatásait. Az alábbiakban a kihelyezés problematikáját is érintő, közelmúltban tartott konferenciájukon hallottakra támaszkodva tekintjük át különböző informatikai outsourcing-szolgáltatásaik lényegét, jellemzőit és azoknak a megrendelők versenyhelyzetét pozitívan befolyásoló hatásait, néhány, évek óta működő deal jellemzőire is kitérve.
A potenciális ügyfeleket elsősorban a kihelyezés előnyeivel lehet meggyőzni. Ehhez célszerű a cégen belüli informatika fájó pontjainak orvoslását előtérbe helyezni, vélik a szakértők.
A meggyőzés eszközei
Ilyenek például a gyakran - többek között a rejtett költségek, a hirtelen szükségessé váló javítások, a technológia vagy a vállalat fejlődése által megkövetelt cserék, bővítések stb. miatt - áttekinthetetlennek és így tervezhetetlennek látszó költségek. Csábító lehet tehát a kihelyezés havi fix költségeinek hatására áttekinthetőbbé váló költséggazdálkodás. Csökken az IT-től többnyire idegenkedő, de annak szükségét mind jobban érző vezetők kihelyezett tevékenységgel kapcsolatos felelőssége. Egy jól megválasztott, az érintett terület teljes IT-kompetenciájával rendelkező szolgáltató ugyanakkor az informatikai szolgáltatás minőségi szintjén is javít. Az outsourcinghoz az átláthatóság és a célok teljesülése érdekében gyakran folyamatracionalizálás is társul. Ez a vállalatok - kiemelten a középvezetők - kevésbé kedvelt, a megszokott, de már nem elég hatékony, viszont költséges sémákat megbolygató területe. A vele szembeni ellenállás leküzdésében a vezetők hozzáállása, ahogy azt a Volánbusz Rt.-nél végrehajtott, BPR-ral fűszerezett projekt is mutatja, sokat segíthet.
A bevezetőben említett konferencián Kiss Tibor, a terület szakértője a kihelyezés további előnyei között a tőke- és erőforráshiány feloldását, a piaci változások által megkívánt változásmenedzsment gyorsulását említette, de a cash-flow gondokon is enyhíthetnek az eszköz- és HR-átvétellel járó erőforrás-kihelyezések.
A költség az úr
Két út kínálkozik megtakarítási lehetőségként, mondta Kiss, az adatközpont-konszolidáció, illetve annak kihelyezése. Míg az első esetében az adatműveleteket több helyszínről egyetlen (a társaság tulajdonában lévő) helyszínre telepítik, addig az outsourcing kapcsán a megbízó adatközponti működtetését helyezik át az informatikai szolgáltató által kezelt nagy adatközpontba. A választást a költségcsökkentési adatok is segíthetik, amelyek az adatközpont-konszolidációnál 5-10, a kihelyezésnél pedig 15-20 százalékkal kecsegtetnek.
Az IT-outsourcing költséget csökkentő hatásai - eszköz és szolgáltatás szerinti bontásban
CPU tartalék-erőforrások csökkenése révén kisebb
rendszerintegrációs tevékenység; csúcsidőszakban igény
szerinti erőforrás-rendelkezésreállás
Lemez- kisebb rendszerintegrációs tevékenységek; csökkenő
egységek tartalék erőforrások
Szoftver megosztott használat; kedvező licencfeltételek
Személyzet felesleges feladatok/funkciók az üzemeltetés és
a rendszertechnológia területén
Iroda/energia adatközpont-létesítmények bezárása; energiatakarékosság;
a csökkent hardverigény miatt kisebb helyszükséglet
Hálózat távoli hálózatok vagy távoli nyomtatási szolgáltatások
Költség- a nagyobb felhasználói közösséget kiszolgáló szolgáltató
hatékony hasznosítja a méretéből fakadó gazdaságosságot
service desk
Desktop- egységes, szabványosított irodai környezet és folyamatok;
menedzsment központi távoli irányítás és segítség; rugalmasan
biztosított szoftverkörnyezet
Desktopmenedzsment
A T-Systems informatikai outsourcing-szolgáltatásai közül Kiss Tibor többek között a desktopmenedzsmentről, annak szolgáltatási szintjeiről és a szolgáltatáshoz fűzhető extrákról beszélt. Az átmeneti és opciós szolgáltatások mellett a menedzsmentszolgáltatások, az életciklus-menedzsment és a hardver-rendelkezésreállás jellemzőire is kitért.
Az informatikai outsourcing-szolgáltatás összetétele
Átmeneti due dilligence; szolgáltatási folyamattervek;
szolgáltatások infrastruktúratervek
Opciós üzenetküldő rendszer; mobilitás; biztonság; nyomtatási
szolgáltatások szolgáltatás; fájlkiszolgálás; LAN-szolgáltatások
Életciklus- beszerzés; konfigurálás; telepítés; felhasználó-
menedzsment menedzsment; MAC/R; service desk; break/fix;
szoftverfejlesztés
Menedzsment- mérnö
ki tervezés; problémakezelés; megrendelés-
szolgáltatások menedzsment; tárgyieszköz-kezelés; szolgáltatás-
menedzsment; riporting
Hardver- standard desktop hardver; standard notebook hardver
rendelkezésreállás
A szolgáltatási szintek két kategóriában, a szolgáltatás, illetve a rendelkezésre állás időszakára, a hardverrel és a szoftverrel kapcsolatos "move, add, change, remove" teendőkre, valamint a hibaelhárításra vonatkozóan meghatározottak. Az extrák többek között licencmenedzsment-, levelezési, üzenetküldési, archiválási, fájlkezelési, illetve tanúsítvány alapú biztonsági szolgáltatásnyújtást jelentenek.
A desktopmenedzsment ügyfelek által élvezett előnyei között Kiss Tibor elsőként a korábbinál nagyobb rugalmasságot említette, amit többek között a dolgozói termelékenység és a PC-s rendszerminőség növekedésével, a nagyobb vállalkozói szabadsággal és az alapvető üzleti tevékenységre jutó több idővel és erőforrással indokolt. Másodikként a növekvő felhasználói elégedettséggel érvelt, amit az állásidő jelentős csökkenésével, a szolgáltatási szint növekedésével, valamint a termékek és szolgáltatások gyors, feladat alapú ellátásával is alátámasztott. A harmadikként felsorolt garantált költségtakarékosság mellett a korábbihoz viszonyított akár 30 százalékos TCO-csökkenést, az egylépéses megoldásnak a költségekre gyakorolt jótékony hatását és a hatékonyabb, eredményesebb erőforrás-használatot hozta fel érvként.
Rugalmasság
A rugalmasság iparágtól, szervezetmérettől és -típustól független növelésének lehetőségével kecsegtet a T-Systems Dynamic Computing IT-outsourcingszolgáltatása. Az automatizált, standardizált, forgalmazófüggetlen szolgáltatás nagy előnye a kizárólag az aktívan használt funkciók és erőforrások utáni fizetés.
SAP - kívülről
Más szolgáltatókhoz hasonlóan a T-Systems IT-kihelyezési szolgáltatásai között is kiemelt helyen szerepel az SAP-üzemeltetés, amit többek között a BKV, a Magyar Telekom és a BAT számára nyújtott. Ennek keretében a szerverüzemeltetés (beszerzés, installálás, üzemeltetés), a háttértármenedzsment, az adatbázis-karbantartás és -felügyelet, valamint az SAP-bázisszolgáltatás mellett többek között a folyamatos üzletmenet biztosítására - a katasztrófaelhárítást is beleértve -, SAP-tanácsadásra, testre szabásra, verzióváltásra, auditálásra, esemény- és hibakezelési támogatásra is van lehetőség. Az ügyfeleknek az SAP-üzemeltetés kihelyezése melletti döntését alapvetően a garantált szolgáltatási szintek (válaszidő, rendelkezésre állás, adatmentések stb.), a piacon ma igen magas árú, vagyis házon belül komoly költségtényezőt jelentő SAP-szakértelem, a fix költségek előre tervezhetővé válása és a felsoroltakból adódó jelentős költségcsökkenés ígérete befolyásolta.
Ahol már működik
A Magyar Telekommal SAP- és hardverüzemeltetésre kötött szerződés eredményeként az üzleti tevékenységek szempontjából kritikus rendszerszolgáltatások házon kívülre kerültek a Matávnál. Szolgáltatóként a T-Systemsé a teljes felelősség az 1400 felhasználót kiszolgáló SAP-alaprendszerért és a hardverért. Az SAP-modulok és -verziók tekintetében az SAP-val, a RISC-szerverek kapcsán az IBM-mel kötöttek partneri szerződést.
A Magyar Telekomnál végrehajtott IT-kihelyezést követően nyújtott T-Systems-szolgáltatások
Alkalmazásmenedzsment SAP Basis-üzemeltetés és -támogatás
Rendszerintegráció SAP-projektszolgáltatások
Service desk integrated service desk - SPOC
Computing services szerverek, mentési rendszerek üzemeltetése,
IT-folyamatossági szolgáltatások
A British American Tobacco (BAT) számára a T-Systems nemzetközi szinten, a feladatokat Magyarországról elvégezve nyújt szolgáltatásokat. A kihelyezés révén a T-Systemst terheli az SAP és az MQ sorozatú rendszerek napi üzemeltetésének felelőssége 12 ország 25 SAP-rendszere és 7800 SAP-felhasználója tekintetében.
A BAT-nál végrehajtott IT-kihelyezést követően nyújtott T-Systems-szolgáltatások
Service desk integrált szolgáltatópult - SPOC
Computing services SAP-rendszerek üzemeltetése
A BKV Rt.-vel alkalmazás- és infrastruktúra-kezelési szolgáltatásra kötött tíz évre szóló szerződést a T-Systems. A szolgáltató az SAP és a testre szabott megoldások, valamint 1800 PC üzemeltetéséért és 1300 SAP-felhasználó zavartalan munkájáért felelős. A szervertámogatás és a nyomtatók kapcsán a HP-vel, a PC-k szállítójaként a Fujitsu-Siemensszel, a licencek és a harmadik szintű támogatás tekintetében a Microsofttal, az Oracle-lel és az SAP-vel léptek partnerkapcsolatra.
A BKV Rt.-nél végrehajtott komplex kihelyezést követően nyújtott T-Systems-szolgáltatások
Service desk integrált szolgáltatópult - SPOC
Managed desktop services telepítés, karbantartás, áttelepítés
Computing services RISC és Intel alapú szerverek üzemeltetése