A Vivendi első féléve: jelentős profitnövekedés

MTI Sajtóadatbank, 2005. szeptember 14. 09:30
A francia Vivendi Universal távközlési és médiavállalat az első félévben 49 százalékkal, 1,26 milliárd euróra növelte az adózott eredményét a tavalyi első félévi 844 millióhoz képest.
Szervesen, azaz változatlan csoportszerkezetre és azonos valutaárfolyamokkal számolva az adózott eredmény 1,162 milliárd euróra emelkedett 344 millióhoz képest, jelentették a cégnél kedden. A tavalyi eredményeket is átszámolták IFRS szerint. A korábbi adatok szerint a tavalyi első félévben a cég még veszteséges volt adó után. A gyors javulást a távközlési részleg megbízható teljesítményével és a zenei részleg igen gyors eredménynövekedésével magyarázták.

Az elemzők által jobban figyelt üzemi eredmény 34 százalékkal, 1,994 milliárd euróra gyarapodott az egy évvel korábbi 1,491 milliárdhoz képest, szervesen 31 százalékos volt a növekedés.

Megerősítették, a július végén közölt számokat arról, hogy a Vivendi 9,131 milliárd euróra növelte a bevételét az egy évvel korábbi 8,406 milliárd euróhoz képest, ismét bizonyítva, hogy a karcsúsítás igen jót tett a cégnek. Szervesen 7 százalékos volt a többlet.

A legnagyobb bevételtermelő az SFR Cegetel távközlési vállalat, a nagyságra második francia mobilszolgáltató volt: forgalma 22 százalékkal, 4,239 milliárd euróra gyarapodott 3,485 milliárdhoz képest, üzemi eredménye ütemesen nőtt, 12 százalékkal, 1,34 milliárd euróra 1,197 milliárdhoz képest.

Viszonylag gyengén növelte bevételét a nagy versenyben az évtized elején erősen eltúlzott terjeszkedés szinte utolsó maradéka, a Universal Music Group zenekiadó részleg, a világ legnagyobbja: a forgalma 1 százalékkal, 2,09 milliárd euróra nőtt 2,07 milliárdhoz képest, de főleg amerikai sikereinek köszönhetően kiugróan nőtt az üzemi eredménye: 142 millió euróra ugrott fel az egy évvel korábbi 23 millióhoz képest. Szervesen is háromszoros volt a növekedés.

Végre jól teljesítettek az elektronikus játékok is: a forgalmuk 61 százalékkal, 238 millió euróra bővült 148 millióhoz képest, és ennek nyomán ez a részleg is nyereséges lett: 13 millió eurós üzemi eredménnyel az egy évvel korábbi, 168 milliós veszteség helyett.

A Canal Plus tévé bevétele 7 százalékkal, 1,7 milliárd euróra csökkent 1,83 milliárdhoz képest, az üzemi eredménye 3 százalékkal, 198 millió euróra fogyatkozottt a tavalyi első félévi 205 millióhoz képest, futballközvetítési jogok vásárlása miatt.

Erre az évre eredetileg 1,8 milliárd eurós adózott eredményt vártak egyszeri tételek nélkül a cégnél, de a keddi beszámolóban megígérték, hogy ezt meg fogják haladni, bár a várható többletet nem számszerűsítették. Jövőre 2 milliárdot várnak.

Tavaly a Vivendi adózott eredménye 754 millió euró lett a 2003-as 1,143 milliárd eurós veszteség helyett.

A francia távközlési részleg, az SFR-Cegetel tavaly is erős volt, a Canal Plus tévécsatorna vesztesége csökkent, a Vivendi Universal Music zenekiadó részleg majdnem megháromszorozta az üzemi eredményét, és egész évben folyt a további profiltisztítás, részesedések eladása.

A világ nemrég még nagyságra második médiavállalkozása, a Vivendi 2003-ban lényegében távközlési és francia tévérészlegére karcsúsodott, vízügyi, kiadói részlegei és az amerikai Universal film- és szórakoztatóipari vállalkozás eladása után, amelyből a csak a leválasztott zenerészleget tartotta meg. A nagy leépítést az tette szükségessé, hogy korábban szemlátomást túlvásárolta magát, és 2002-ben 23,3 milliárd eurós veszteséget könyvelt el. A 2002-es vesztesége rekord volt a francia gazdaságtörténetben.

Tavaly a Vivendi bevétele 5 százalékkal - változatlan valutaárfolyamokon 7 százalékkal - 18,893 milliárd euróra nőtt a 2003-as 17,972 milliárdról. A médiavállalkozások bevétele 1 százalékkal emelkedett, 8,938 milliárd euróra 8,884 milliárdról, a távközlési részlegeké 10 százalékkal 9,975 milliárd euróra bővült 9,06 milliárdról.

A cégcsoport nettó adóssága az év végén 3,14 milliárd euró volt az egy évvel korábbi 11,57 milliárd helyett.