Két évvel ezelőtti, webszolgáltatás-alapú fejlesztői versenyének sikere nyomán a Microsoft Magyarország idén "Kő-Papír-Olló" kódpárbajt hirdetett a hazai fejlesztőközösség számára. A verseny résztvevőinek feladata, hogy egy egyszerű, nyílt szabványokon alapuló XML webszolgáltatás segítségével, tetszőleges stratégiát követve szimulálják a közismert páros játék egyik szereplőjének viselkedését.
A verseny célja a webszolgáltatások népszerűsítése mellett annak bemutatása, hogy a Microsoft fejlesztőeszközei, a Visual Studio 2003, illetve az új Visual Studio 2005 különböző verziói miként támogatják a webszolgáltatások létrehozását. A Microsoft emellett szeretne lehetőséget teremteni arra is, hogy a webszolgáltatásokkal még csak ismerkedők játék közben sajátíthassák el a létrehozásukhoz szükséges ismereteket, az e területen már jártas fejlesztők pedig az egyszerű szabályok figyelembevételével, játszva tehessék próbára tudásukat.
A versenyben történő részvételhez az elkészített webszolgáltatást publikálni kell egy tetszőleges szerveren, mely a játékba ezután a Microsoft nemrégiben megújult fejlesztői portálján indított weboldalon (
www.devportal.hu/kodparbaj) nevezhető be. Az elkészített webszolgáltatásokat a résztvevők egy tesztelő alkalmazás segítségével ki is próbálhatják. A verseny napján, 2005. október 6-án, a kódpárbaj weboldalán valós időben lesz követhető a webszolgáltatások közötti mérkőzések eredménye.
"A Microsoft igen nagy jelentőséget tulajdonít az XML alapú webszolgáltatásoknak, hisz a jövő informatikai rendszerei ezen szabványos, gyártófüggetlen interfészen keresztül fognak egymással kommunikálni" - nyilatkozta Kerese István, a Microsoft Magyarország fejlesztési platform üzletágának igazgatója. "Játszani mindenki szeret, a fejlesztők pedig különösen. Mostani 'Kő-Papír-Olló' játékunk célja, hogy egy egyszerűsége miatt könnyen átlátható problémával felkeltsük a fejlesztők érdeklődését, s a játékban való részvétellel egy még sokuk számára új, fontos technológia elsajátítására ösztönözzük őket."
A "Kő-Papír-Olló" kódpárbaj selejtezői során a benevezett webszolgáltatások sorsolás útján 16 csoportba kerülnek beosztásra, ahol minden csoporttársuk ellen egyenként 25 fordulóból álló mérkőzést játszanak. A csoporton belüli rangsor a nyert mérkőzések száma alapján alakul ki, a játék második szakaszába minden csoportból a két legeredményesebb játékos kerül. A verseny végeredménye a második szakaszban véletlenszerűen összesorsolt párok közötti, egyenes kieséses rendszerű bajnokságban alakul ki.
A kódpárbaj győztesei értékes nyereményekben részesülnek: az I. helyezett a legújabb fejlesztésű Xbox 360 játékkonzollal, a II. egy Windows Mobile Pocket PC-vel, a III. helyezett pedig egy Qtek 8010 Windows Mobile SmartPhone-nal lesz gazdagabb.
A játék alapját jelentő XML alapú webszolgáltatások az informatikai iparág jelentős képviselőinek együttműködésével jöttek létre: olyan gyártó- és platformfüggetlen technológiát testesítenek meg, melyek lehetővé teszik az egymástól független informatikai rendszerek együttműködését és információcseréjét.
A szerveres hozzáféréssel nem rendelkező játékosok számára az Interware ajánlott fel ingyenes tárhelyet a versenyre nevező webszolgáltatások publikálására a
http://aspnet.interware.hu weboldalon keresztül. Az Interware a hazai nagy internetszolgáltatók közül elsőként indít kísérleti jelleggel ASP.NET alapú webhostingot. Tárhelyén a .NET keretrendszer 1.1-es verziója mellett az új 2.0 Beta 2 változat is rendelkezésre áll a webszolgáltatások telepítéséhez.
"A hazai versenytársainkat figyelve, és piacelemzéseink során is arra a következtetésre jutottunk, hogy az ASP.NET alapú szolgáltatások terén Magyarország messze elmarad a nyugat-európai és tengerentúli országokhoz képest, ahol a site-ok 40 %-a ASP.Net alapon működik. Ezt a ’piaci rést’ észlelve döntöttünk úgy, hogy stratégiai partnerséget kötünk a Microsoft Magyarországgal, melynek első lépéseként egy határozott idejű tesztverzió működéséhez szükséges hátterét biztosítja az Interware" - mondta Sátor Csaba, az Interware Rt. kereskedelmi és marketingigazgatója.
A verseny informatikai hátterét biztosító megoldás legfontosabb eleme a www.devportal.hu/kodparbaj weboldalon futó szerveroldali alkalmazás, amely ASP.NET 1.1 és Microsoft SQL 2000 Server környezetben íródott.
A Microsoft felkérése nyomán a játék technológiai támogatását és felügyeletét a Microsoft Gold Certified Partner címet viselő NetAcademia Oktatóközpont végzi.
"Rendkívül örömteli számunkra, hogy mi állíthattuk üzembe a kódpárbajt lebonyolító alkalmazást, hiszen ez a játék az összes hazai fejlesztő számára on-line hozzáférhető, s így olyanok is starthoz állhatnak, akik időbeni vagy földrajzi korlátozások miatt az egyéb programozói bajnokságokon nem tudnak részt venni. A játékvezetőt megszemélyesítő szoftver konkrét feladata a webszolgáltatások tétjeinek (kő, papír, vagy olló) bekérése, a fordulók eredményének megállapítása és visszajelzése, és az eredmények valós időben történő publikálása" - mondta a verseny technikai támogatását biztosító NetAcademia Oktatóközpont részéről Soczó Zsolt, aki egyike annak a 8 hazai informatikai szakembernek, akik a szakmai közéletben végzett munkájuk elismeréseként a Microsofttól megkapták a Most Valuable Professional (MVP) címet.
A játékkal kapcsolatos részletes információk a Microsoft által gondozott
www.devportal.hu/kodparbaj weboldalon olvashatók.
A Microsoft megújult külsejű és szerkezetű, a fejlesztői közösség számára kialakított weboldala a
www.devportal.hu címen érhető el.