Indul az elektronikus számlázás
MTI Sajtóadatbank, 2005. október 14. 09:21
A magyarországi vállalatok 2006. január 1-jétől elektronikusan
számlázhatnak, a rendszer elterjedése nagyságrendekkel csökkenti
adminisztrációs költségeket - jelentették be rendszert kidolgozó
intézmények vezetői csütörtökön sajtótájékoztatón. A rendszert
kidolgozó intézmények: az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH),
az Efficient Consumer Response (ECR) Hungary és a Magyar Gépjárműipari
Szövetség (MGSZ).
A nagy beszállító és kereskedelmi láncokat tömörítő ECR tagjai 2007 végére az évi összesen mintegy 5 millió darab számla felét elektronikus úton küldik majd - mondta Skopp Stephan, az ECR elnöke.
Ma egy papír alapú számla megírása és postai feladása több, mint 100 forintba kerül, ez a költség a becslések szerint harmadára zsugorodhat az elektronikus számlázással. Mivel a számlákat hét évig meg kell őrizni, mintegy 35 millió darab papír tárolásától szabadulhatnak meg előbb-utóbb a cégek a rendszer elterjedésével. Ugyanakkor a papír alapú számlázás visszaszorulása környezetvédelmi szempontból is előnyös - tette hozzá a szakember.
Az elektronikus számlázás iránti igény a multinacionális cégek részéről már 2003 tavaszán felmerült, akkor azonban a jogszabályok még nem tették lehetővé, elektronikus számla alapján visszaigényelhetővé váljon az áfa, de hiányoztak a részletes szabályok is. Azóta a törvény módosításával és egy pénzügyminiszteri rendelet, valamint egy APEH állásfoglalás megszületésével lehetővé vált az elektronikus számlázás oly módon, hogy egy APEH ellenőrzés esetén a hatóság a dokumentumokat ugyanolyan hitelesnek fogadja el, mintha azokat papíron állították volna ki - mondta Futó Iván, az APEH elnökhelyettes.
Több mint 10 ezer cég és magánszemély regisztrálta eddig magát az okmányirodákban, hogy hivatalos ügyeit elektronikusan, interneten keresztül végezhesse - mondta Baja Ferenc, az Elektronikus Kormányzati Központ kormánymegbízottja.
Jelenleg már interneten keresztül igényelhető vállalkozói igazolvány, jogosítvány, lakcímigazolvány, forgalmi, útlevél és egyéb hivatalos irat, 2005 végéig 27-re nő azoknak az okmánytípusoknak a száma, amelyeket interneten keresztül igényelhet a lakosság.
Az a cég vagy magánszemély, amelyik rendelkezik elektronikus aláírással, az ügyfélregisztrációt is azonnal elvégezheti, ha nincs hitelesített elektronikus aláírása, nem kerülheti el, hogy egyszer felkeressen személyesen egy okmányirodát és ott elvégezze regisztrációt - mondta Baja Ferenc.