Az online marketingről - vállalkozóknak
forrás Prim Online, 2005. október 17. 14:05
Általában a MARKETING célja termékek vagy szolgáltatások hatékony
eljuttatása a vásárlókhoz. Csak hogy néhány példát említsünk, létezik a
hagyományos levél alapú marketing, a telefon-marketing, a televíziós
marketing, a többszintű marketing (MLM), vagy a szórólapozás, hogy a
legegyszerűbbet se hagyjuk ki. Ezek mindegyike ugyanazt a célt
szolgálja, azt, hogy az adott terméket a lehető legszélesebb körben, a
lehető legkisebb költségen eljuttassa a célközönséghez. Az egyes
marketing területek közötti legfőbb különbség az, hogy melyik milyen
médiumot, információs csatornát használ. A hagyományos levél alapú
marketing a nyomtatott papírt, a telefon-marketing a telefonvonalat, a
multilevel marketing az emberek egymás közötti kommunikációját
használja médiumként, stb.
Ennek megfelelően internet-marketingnek azt nevezzük, amikor a termékeit vagy szolgáltatásait egy cég az internet mint médium segítségével kívánja népszerűsíteni. Az internet-marketing célja sem különbözhet más marketing tevékenységekétől: a lehető legkisebb költségen a lehető legnagyobb hasznot realizálni. Amennyiben marketing nélkül kívánunk értékesíteni az interneten, az ahhoz lenne hasonlítható, mintha egy eldugott mellékutcában nyitnánk ékszerboltot, mindenféle reklám nélkül. Akik véletlenül odatévednek hozzánk, könnyen lehet, hogy nem is potenciális vásárlók. De a legvalószínűbb az, hogy senki sem tér be.
Az online marketing célja az, hogy megtaláljanak bennünket az interneten. Az internet oly mértékben elvont, hogy a valóságos városok térbeliségéhez hasonlítható utcák sincsenek rajta. A véletlen megtalálás esélye tehát szinte nulla. Csak akkor szereznek tudomást rólunk, ha sok-sok hirdetőtáblát elhelyezünk. Megtehetjük ezt drága pénzért, mint a városok közterületein elhelyezett hirdetések esetén, vagy a sorstársakkal együttműködve akár ingyen, a kölcsönösen előnyös megoldások kiaknázásával. Rajtunk múlik, hogy mit és hogyan, de valamit tennünk kell, különben az internetes megjelenésbe fektetett sok idő és pénz mind elvész.
Az internet médiumának van azonban egy behozhatatlan előnye a többi médiummal szemben: elterjedtségéhez képest rendkívül olcsón lehet megjelenni általa. Én a költséghatékonyságban az eddig vezető multilevel marketing elé helyezem, ami ugyancsak jó mutatókat hoz, viszont a többszintű hálózat a végső eladási árnak általában több mint a felét felemészti. Az internet-marketing alkalmazásával az összes költség nem szokta meghaladni a 30-40%-ot, és ez is általában csak a partnerek ajánlói jutalékából és a bankkártya-használat díjából tevődik össze.
Ezzel nem azt szeretném mondani, hogy az online marketing csak elektronikusan létező termékek értékesítésére való, bár az igaz, hogy az elektronikus termékek (pl. az e-könyvek, szoftverek, stb.) az azonnali kiszolgálás miatt nagyon hatékonyan terjeszthetők ezen a csatornán át. A hagyományos és az interneten keresztüli értékesítés közötti fő különbség a marketingben van, és nem abban, hogy mit árul a vállalkozásunk. Ugyanúgy lehet például fizikai valójukban létező gyerekjátékokat eladni, mint mondjuk a bestseller könyvek elektronikus változatát. Csak az egyik esetben a vásárlónak ki kell várnia a házhozszállítás idejét, míg a másikban azonnal elkezdheti élvezni azt, amit megvett.
Igaz, itthon a bankkártyával interneten keresztül történő vásárlási kultúra még csak kialakulóban van, de a vállalkozásoknak már most fel kell készülniük arra a pillanatra, amikor a vevők egyszerre elkezdik szeretni majd ezt a fizetési módot. Hasonlóan ahhoz, mint amikor a bankkártyák az üzletekben kezdtek elterjedni. Volt egy időszak, amikor a technológiát késlekedve bevezető kereskedők jelentős forgalomtól estek el, míg ma szinte mindenütt lehet már kártyával fizetni. Tehát az online marketingben gondolkozó vállalkozónak már most érdemes kiépítenie bankkártya-elfogadó rendszerét, de párhuzamosan elfogadnia a hagyományos fizetési módokat, mint a csekket vagy az átutalást.
Bak János,
a Silihost tárhely-szolgáltató szakembere