I. Összefoglaló
2005 második negyedévében a GKI – T-Mobile e-Pénzügyi Index értéke, amely a pénzügyi szektor internettel kapcsolatos várakozásait méri, 10,1 volt a –100 és a +100-as skálán, ami az ebben a szektorban megszokott enyhe optimizmust tükrözi.
2005. június 30-án 604 ezer lakossági és 96 ezer vállalati ügyfél rendelkezett internetbanki szolgáltatások igénybevételére vonatkozó szerződéssel a hazai hitelintézeteknél. A lakossági internetbanking ügyfelek száma az elmúlt egy évben 53%-kal, míg a vállalati internetbanking ügyfeleké 58%-kal emelkedett. A tranzakciók közül továbbra is az átutalások online aránya növekedhet a legnagyobb mértékben.
II. A felmérés eredményei
2005 második negyedévében a pénzügyi szolgáltatók internet-használati indexe, a GKI – T-Mobile e-Pénzügyi Index, mely a bankok és a biztosítótársaságok internettel kapcsolatos várakozásait tükrözi, tovább csökkent és a 10,1-es értéket vette fel. Az előző negyedévvel szembeni csökkenés a biztosítók szinte minden területen tapasztalható visszafogottabb véleményének tudható be, míg a bankok általában optimistábban nyilatkoznak. Mindez meglepő annak fényében, hogy október-november folyamán élénkül az online biztosítási piac (kötelező biztosítások piaca), s ezen a területen – részben a jelentős árengedmények, részben a standard termékek miatt – igen sikeresek az online tranzakciók.
GKI – T-Mobile e-pénzügyi index
Internetes banki ügyfelek
2005. június 30-án az internetes folyószámla-szolgáltatásokkal rendelkező hitelintézetek 604 ezer internetbanki szolgáltatásokra szerződött lakossági ügyféllel rendelkeztek, ami 11%-kal több mint 3 hónappal, és 53%-kal magasabb, mint egy évvel korábban. Az év végéig várhatóan 700 ezerre nő a lakossági ügyfelek száma.
Az internetbanki szolgáltatásokra szerződött vállalkozások száma ugyanebben az időpontban 96 ezer volt, ami 10%-os, illetve 58%-os növekedést takar a megelőző 3, illetve 12 hónap során. Becslésünk szerint év végére 105 ezret meghaladó számú vállalat bankol majd interneten keresztül is.
Internetbanki lakossági ügyfelek száma
Internetes szolgáltatások
A bankok várakozásai alapján az internetes bankszolgáltatások közül továbbra is az internetes átutalások aránya növekszik majd a legnagyobb mértékben mind a lakossági, mind a vállalati ügyfelek között. A második, illetve harmadik helyre a számlainformációk lekérdezése, illetve a mobilegyenleg feltöltése került. A részvények vételén/eladásán és a hiteligénylésen kívül a többi online banki szolgáltatás (befektetési termékek, csoportos beszedési megbízás) tekintetében is növekedésre számítanak a válaszoló hitelintézetek.
III. A kutatásról
A felmérés 2005 szeptember-októberében történt a pénzügyi szférán belül önkitöltős kérdőívekkel megkérdezve a hitelintézeteket a 2005 második negyedéves adatokról és a várakozásokról. Mérlegfőösszeg alapján a bankok 57%-a a képviseltette magát a felmérésben.