Elindult a TANTUSZ, az NHH mobiltarifa-összehasonlító programja
Kovács Attila, 2005. november 30. 14:14
Az elkészítési szándék bejelentése után közel 16 hónappal, mától, azaz
november 30-tól elérhető a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH)
mobiltarifa-összehasonlító programja, a TANTUSZ. Az NHH mai
sajtótájékoztatóján Pataki Dániel elnök és Juhász Károly, a hírközlési
fogyasztói jogok képviselője mutatta be az interneten ingyenesen
hozzáférhető szoftvert (www.tantusz.nhh.hu). Akár a három magyarországi
mobilszolgáltató 9,1 millió ügyfele is igény be veheti a rendszert,
amellyel összesen közel 200 különféle (előfizetéses és kártyás) csomag
havi igénybevételének becsült költségei határozhatók meg, plusz-mínusz
néhány százalékos (2-4%) eltéréssel.
A TANTUSZ-t az NHH és azon belül a Hírközlési Fogyasztói Jogok Képviselőjének Hivatala a tudatos fogyasztói döntések támogatás érdekében dolgozta ki. A rendszer - a legfontosabb opciókkal együtt - a tarifacsomagok mintegy 300 változatának legfontosabb elemeit veszi figyelembe - mondta Juhász Károly. Hozzátette: a programban szereplő díjtételeket folyamatosan frissítik, hogy mindig naprakész adatbázis álljon a felhasználók rendelkezésére. Mindhárom szolgáltató Valamely új csomag jellemzőit, a piaci megjelenése előtt 30 nappal mindhárom szolgáltató köteles az NHH-nak bejelenteni, így az a TANTUSZ révén a megjelenés napjától más csomagokkal összehasonlítható.
A TANTUSZ szoftver eredményes használatához ajánlott a már meglévő számlák, vagy a telefonálási szokások alapján kiválasztani a legfontosabb adatokat, azaz a hívási irányokat (vezetékes vagy mobilhálózatokba kimenő hívások), az időpontokat, napszakokat, beszélgetési átlagos időtartamokat, valamint az esetleg küldött SMS-ek és MMS-ek számát, illetve ha volt, a WAP és GPRS forgalmat is. A program a várható költségek becslésénél csak a legfontosabb, széles körben elérhető és elterjedt, a gyakran, sokak által használt szolgáltatások díjelemeit veszi figyelembe. Az adatok bevitele után kiválasztja és a képernyőn bemutatja a három hazai szolgáltató két-két, a felhasználónak legkedvezőbb ajánlatát, a bevitt adatok alapján megbecsült havi költségek szerint.
Az alkalmazási csomag további fontos információi, jellemzői:
1. hívásirányok kezelése (5): T-Mobile, Pannon GSM, Vodafone, vezetékes, nemzetközi,
2. figyelembe vett szolgáltatások (5): hívás-kezdeményezés, SMS, MMS, WAP, GPRS;
3. többféle adatbevitel lehetőség (3): egyszerű, számla szerinti, tételes-részletes,
4. a programcsomag a számos változó paraméter miatt becslést ad meg;
5. a programcsomag a kifutó csomagokat is kezeli;
6. a prepaid/postpaid szolgáltatásfajtákhoz külön és együtt is lehet kalkulálni a csomaggal;
7. a szoftver számlaellenőrzésre nem alkalmas,
8. a törzsvásárlói fokozat (aranykártyás opció) is beállítható;
9. a szoftver eredményként kijelöli a kiválasztott csomagokat és azokat ár szerint összehasonlítja; szűréseket végez el (kártyás, belépési díj, illetve törzsvásárlói kedvezmények figyelembe vétele); mindhárom szolgáltató megadott feltételeket kielégítő két-két legkedvezőbb csomagját megjeleníti;
10. kiválaszthatók/megadhatók a számolásnál használt feltételek, az árbecslés történhet a legolcsóbb vagy a kijelölt mobil csomagra,
11. a közbeszerzésből származó (bruttó 3,5 millió Ft) alkalmazást az Eucom Kft. fejlesztette, azt az NHH az OECD mobil csomagok értékének számítása módszertana alapján meghatározott árértékekkel, a meglévő hasonló alkalmazások számított áraival és egyszerű megadás (OECD által javasolt megoszlás szerinti) adataival hasonlította össze;
12. az alkalmazás eredményei tájékoztató jellegűek:
Kérdésre válaszolva, Pataki Dániel elmondta, a TANTUSZ sikerétől függően tervezik, hogy jövő évben a vezetékes, illetve a szélessávú piacon is bevezetnek hasonló tarifa-összehasonlító alkalmazást.