Könyvterjesztők az információs társadalommal kapcsolatos ismeretek népszerűsítéséért
forrás Prim Online, 2005. november 30. 15:43
Az V. Információs Társadalom Szakmai Napok részeként megtartott
sajtótájékoztatón Z. Karvalics László, a BME-UNESCO ITTK igazgatója egy
széleskörű összefogással, 2006 elején elinduló népszerűsítő program
indulását jelentette be.
A Líra és Lant könyváruház-lánc, a Könyvbróker online könyváruház és a Sunbooks Szolgáltató Vállalat az INFONIA Alapítvánnyal együttműködve 2006-ban közös akciót indít az információs társadalom tárgyban kiadott könyvek és folyóiratok jobb „láthatósága”, népszerűsítése, ismertségük és kedveltségük „felfuttatása” érdekében. A program részleteinek kidolgozásában, az egyes tevékenységformák kialakításában részt kíván venni az Informatikai és Hírközlési Minisztérium, és érdeklődését jelezte a Libri könyváruház-lánc. A kezdeményezők nyitottak további csatlakozó partnerek fogadására, az akció „kiterjesztésére”: örömmel látják a „hagyományos” és online könyvkereskedelem más szereplőit is, és szívesen fogadják olyan média/ marketingkommunikációs/ kreatív cégek jelentkezését is, akik „közcélúnak” ítélve a programot, szakmai tevékenységgel segítenék annak sikerét.
Az információs társadalom „szakirodalmának” egyik legismertebb alap-állítása, hogy a tudatosság felkeltése (awareness raising), a kulcskérdések diskurzussá tétele, az érintett véleményformálók elérése, az információs társadalomra vonatkozó ismeretek terjesztése és tömegesítése legalább olyan nélkülözhetetlen alapfeladat, mint mondjuk az internet-penetráció növelése. A bulvársajtónak az „információs korszakot” és az „informatikai kihívást” sokszor torzító és gyakorta negatív „szenzációkon” keresztül közvetítő világával szemben is különösen fontos, hogy nagy számban legyenek jelen a szellemi véráramban tárgyszerű, hiteles és igényes szakmai-tudományos termékek, és létezésükről minél több csatornán értesülhessenek a remélt „fogyasztók”.
Magyarországon két folyóirat (a negyedéves elméleti folyóirat, az Információs Társadalom és a havi E-világ), valamint az INFONIA Alapítvány különböző kiadói partnerekkel (Bagolyvár, Aula, Typotex, Gondolat) indított könyvsorozatai próbálták/próbálják a „nyomtatott betű” világában ezt a feladatot ellátni. Az INFONIA (és kutatóintézeti partnere, a BME-UNESCO Információs Társadalom-és Trendkutató Központja) több kezdeményezéssel is igyekezett az információs társadalom tárgyú kiadványoknak extra „nyilvánosságot” teremteni: korábban a Szabó Ervin Könyvtárral „Információs társadalom polcok” létrehozását kezdte meg, és most már az ország minden régióját lefedő felsőoktatási oktató és kutató hálózat is épült a téma köré.
Az elmúlt években az információs társadalom klasszikusai közül és figyelemre méltó friss irodalmából egyaránt számos fontos, hasznos munka jelent meg, ezek a könyvek azonban alig ismertek, nehezen elérhetőek, és ezidáig nem kaptak érdemeiknek megfelelő „hírverést”. A bejelentett akció ezen a helyzeten kíván változtatni, részben avval, hogy a könyvterjesztés legfontosabb és legnagyobb forgalmú színterein a program időszakában láthatóan és látványosan „előtérbe” tolja ezt a témakört - egységes (vagy hálózatspecifikus) „információs társadalom” szakirodalmi polcoknak, „tárlóknak”, állványoknak az eladóterekbe való kihelyezésével, a könyveknek és a témának adott nagyobb figyelem jegyében, amit, a kezdeményezők reménye szerint erős médiatámogatás is övez majd.
A program részleteiről, a csatlakozás lehetőségeiről információt Horváth Andreától, azt INFONIA könyvprogram vezetőjétől kérhetnek az érdeklődők e-mailben: horvath.andrea@ittk.hu