A filter:max spam és vírusszűrési szokásokat vizsgált
forrás Prim Online, 2005. december 7. 14:07
A filter:max a korábbi évekhez hasonlóan az idén is elvégezete a hazai
vállalatok és intézmények információbiztonsági felkészültségének
felmérését a BellResearch segítségével. A kutatás célja a
tartalomszűrő-, SPAM- és vírus-szűrő alkalmazások használatának,
hatékonyságának megismerése volt a nagyvállalati, illetve kis- és
középvállalati szektorban.
A kis és közepes cégek válaszai arra világítanak rá, hogy a szektorban nagy szűkség van komplett információbiztonsági megoldásokra, hisz a megkérdezett informatikai döntéshozók szerint cégük teljes e-mail forgalmának 29,2% százaléka SPAM teszi ki. Ennek ellenére a vizsgált kisebb cégek körülbelül fele nem védekezik a SPAM-ek ellen. Azon cégek, ahol valamiféle SPAM-szűrő megoldásokat alkalmaznak, a SPAM-ek átlagos aránya a teljes levelezésen belül kevesebb, mint harmadára esik vissza, 29,2%-ról 9,07%-ra. A jelenleg használt SPAM-filterek téves riasztásai viszonylag gyakoriak, közel minden második cég esetében (41%) előfordult már ez.
A vizsgált kis-, közepes cégek 54%-ánál az elektronikus levelek legfeljebb 5%-át teszik ki a vírusos levelek, azonban az esetek 10%-ában a vírusos levelek aránya meghaladja a 20%-ot. Ez az arány már a levélforgalomban is igen jelentős méretet jelent.
A vírusok elleni többszintű védekezés és az antivírus adatbázis rendszeres frissítése ellenére is előfordulhat, hogy a belső hálózat „megfertőződik” akár e-mail-en, akár más módon érkező vírusok által. A vizsgált vállalatok 49%-ánál előfordult az elmúlt egy évben, hogy a vírus jutott be a belső rendszerbe, vagyis a védelmi rendszer vagy nem működött tökéletesen, vagy az antivírus adatbázis nem volt megfelelően aktualizálva, vagy a vírus érkezésének időpontjában még nem állt rendelkezésre a vírus elleni védekezésre alkalmas antivírus-adatbázis.
A vizsgált vállalatok 35%-ánál használnak valamilyen megoldást az alkalmazottak webhasználatának korlátozására.
A mail-szervernek gyakran stratégiai jelentősége is van a vállalatok számára az elektronikus levelezés központi tárolása és menedzselhetősége miatt. Mégis magas azon cégek száma, akik ezt nem professzionális megoldásokkal oldják meg. A vizsgált cégek 54%-a rendelkezik saját e-mail szerverrel, ez az informatikai védekezésnél lényeges kérdés, hisz így saját maguknak kell gondoskodniuk a különböző tűzfal-megoldásokról, vírusirtó és szűrő alkalmazásokról.