150 milliós GVH-bírság a T-Comnak
Kovács Attila, 2005. december 20. 16:33
A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa december 20-án tartott tárgyalásán hozott határozatában megállapította, hogy a Magyar Telekom Rt. a versenyfelügyeleti eljárásban vizsgált reklámjaival a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított, s ezért vele szemben 150 millió forint bírságot szabott ki.
A Magyar Telekom Rt. 2005. június 9-én vezette be „Favorit” és „Favorit Plusz” elnevezésű díjcsomagjait. A „Favorit” díjcsomagnál a helyi és helyközi I. hívásirányok esetében, a „Favorit Plusz” díjcsomagnál a helyi, a helyközi I., a helyközi II. és a belföldi távolsági hívásirányok esetében délután 16 órától másnap délelőtt 10 óráig, illetőleg hétvégén egész nap nincs kapcsolási (hívás-felépítési) és percdíj a T-Com hálózatában. A díjcsomagok bevezetését igen intenzív reklámtevékenység kísérte.
A Gazdasági Versenyhivatal vizsgálata feltárta, hogy a Magyar Telekom Rt. által közzétett egyes reklámok több vonatkozásban beleütköznek a versenytörvény rendelkezéseibe.
A reklámkampány egyik legmarkánsabb fogyasztóknak szóló üzenete az volt, hogy a „Favorit” díjcsomagok ingyenes telefonálási lehetőséget biztosítanak, miközben megállapítást nyert, hogy az „ingyenes” telefonálás lehetőségéhez a fogyasztó nem ellenszolgáltatás nélkül jut. A reklámok másik üzenete az volt, hogy a „Favorit” díjcsomagok napi 18 óra ingyen beszélgetést tartalmaznak, a fogyasztók számára ugyanakkor a reklámüzenethez képest korlátot jelent az, hogy ez az „ingyenesség” a beszélgetések 60. percéig, összesen havi 100 óra erejéig érvényes, azaz nem garantált, hogy a fogyasztó minden nap igénybe tudja venni a 18 óra „ingyenes lehetőséget.” A reklámok egy része arról sem adott tájékoztatást, hogy a reklámban hangsúlyozott kedvező szolgáltatás kizárólag a T-Com hálózatában kezdeményezett hívások esetén áll fenn, más hívásirányok vonatkozásában nem. A reklámok azon állítása sem volt helytálló, amely szerint a „Favorit” díjcsomagok esetén „rövidebb a csúcsidő”, mivel ez a kijelentés kizárólag a kedvezményezett hívásirányokba igaz. A Versenytanács megállapította továbbá, hogy a Magyar Telekom Rt. nem a versenyjogi követelményeknek megfelelően hasonlította össze a „Favorit” díjcsomagokat más telefonszolgáltatók szolgáltatásaival.
A Versenytanács a fentiek alapján megállapította, a Magyar Telekom Rt. 2005. június 8-tól decemberig a „Favorit” és a „Favorit Plusz” díjcsomagok kapcsán folytatott reklámkampányában a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított, s ezért 150 millió forint versenyfelügyeleti bírság megfizetésére kötelezte a vállalkozást.