Érdekes, hogy az Egyesült Államokban a Dell átvette a vezetést a Compaqtól, a houstoni világcég azonban azzal vigasztalódhatott, hogy megőrizte "a világ legnagyobb PC-gyártója" címet, ugyanis 3 millió 844 ezer eladott számítógépével és 20 százalékos növekedésével az első helyen végzett.
Az ázsiai piac fellendülése kifejezetten jótékony hatással volt az eladásokra - állapították meg a tanulmány szerzői -, a kereslet az ázsiai és távol-keleti régióban növekedett a legjobban, ahol (Japán fogyasztásával nem számolva) 38 százalékkal több PC talált gazdára, mint 1998 hasonló időszakában - a felkelő nap országában egyébként 387 százalékos növekedést regisztráltak. Japán egyéni fogyasztói igényeinek növekedését főként az alacsony áron forgalmazott, "majdnem ingyenes PC" kategóriába sorolható készülékek határozták meg, ezek a tételek hozzáadódtak a nagykereskedelmi eladásokhoz.
Az internet fejlődése és az árcsökkentési akciók Nyugat-Európában is fokozták az egyéni vásárlók érdeklődését, a kis- és középvállalkozások körében és a kereskedelmi szektorban földrészünkön is az Y2K-effektus volt a beruházások egyik meghatározó motorja.
A helyzetjelentés megállapította, hogy az egész iparág eredményes negyedévet zárhatott, a számítógépek iránti kereslet növekedése a legtöbb gyártó számára jelentős bevétel- és profitnövekedéshez vezetett. A tapasztalatok szerint a vezető forgalmazók elsőként az Egyesült Államok piacán kísérleteznek új üzleti modellek bevezetésével, és változatlanul az USA-ban próbálják növelni az értékesítés hatásfokát.
Az elektronikus kereskedelem áttörését bizonyítja, hogy az USA államaiban helycsere történt a dobogó tetején: első helyre a Dell került, a cég 2,12 millió számítógépet értékesített a harmadik negyedévben - ami azért is komoly előretörés, mert ugyanezzel a forgalommal a második negyedévben is megelőzte volna a Compaqot. (Mint ismeretes, a Dell volt az első cég, amely megkezdte számítógépeinek interneten keresztüli forgalmazását, nem sokkal később pedig az Egyesült Államokban már kizárólag a weben lehetett Dell-gépeket vásárolni. A Compaq szeptember elején jelentette be NonStop eBusiness szolgáltatását, amellyel rövid időn belül visszanyerte versenyképességét.)
Az összességében eladott gépek száma 58 százalékkal növekedett a legutóbbi évhez viszonyítva, és az előrejelzések további folyamatos bővülést ígérnek nemcsak a PC-k terén, hanem minden termékkategóriában és minden vásárlói csoportban.
A tanulmány megjegyzi, hogy a Compaq új vezetésének ez volt az első teljes negyedéve; a világpiacon elért eredmények arra a korábbi időszakra emlékeztetnek, amelyben a cégóriás megszerezte azóta is megtartott vezető pozícióját. Figyelemre méltó azonban, hogy a Compaq minden térségben növekvő értékesítési számadatai elmaradnak a világpiac átlagos növekedésének mértékétől, a houstoni cég piaci részesedése 13,8 százalékra esett vissza.
A világméretű értékesítéseket összegző statisztikák szerint az IBM került a dobogó harmadik helyére, az Egyesült Államokban azonban visszaesett korábbi eredményeihez képest, és 1999 nyári időszakában csak az ötödik legnagyobb PC-gyártóként jegyezték. A kék óriásnak tehát továbbra is meg kell küzdenie azért, hogy megtalálja korábbi helyét a PC-piacon.
Ezzel szemben a Gateway változatlanul folytatja erőteljes emelkedését az értékesítési listán, 1999 szeptemberére olyan meghatározó céggé vált, amely több mint egymillió eladott számítógépével harmadik helyre került az USA-ban.
Érezhető, hogy a Hewlett-Packard is új értékesítési formákat keres, megváltozott disztribúciós megoldásaival 8,4 százalékos részesedést ért el, és a negyedik helyre tört fel. Az Egyesült Államokon kívüli piacok közül főként a nyugat- európai és az ázsiai térségben ért el az átlagnál nagyobb sikereket - mondja ki a tanulmány.