Lassulóban a mobiltelefonos piac növekedése
Milkovits Gábor, 2006. január 15. 09:09
Az iSuppli piackutató legfrissebb adatai szerint a mobiltelefon-gyártók
bevételei a rekordeladások ellenére az idén mintegy 4,7%-kal csökkenni
fognak a 2005-ös számokhoz képest.
A cég prognózisa szerint a tavalyi 115,1 milliárd dolláros bevétel 109,7 milliárdra fog csökkenni 2006-ban, míg az eladott készülékek száma is csak csekély mértékben nő majd, megmaradva a 900 millió darab körüli értéknél. Ez azonban szintén jóval alatta marad majd az eddigi növekedésnek: 2002 és 2004 között például két év alatt 450 millióról 750 millióra nőtt a világszerte értékesített mobiltelefonok mennyisége. A folyamat az iSuppli szerint 2009-ig kitart majd, és csak ezután lesz érzékelhető felfutás az ágazatban. A várható stagnálás oka leginkább a piac telítettsége, illetve az ezzel párhuzamosan megjelenő folyamatos árcsökkenés: a gyártóknak az új, fejlődő piacokon igen olcsó készülékeket kell kínálniuk az új fogyasztók megnyerése céljából, a fejlettebb gazdaságú országokban pedig a verseny hatására szintén kénytelenek lesznek csökkenteni az egyébként jóval magasabb előállítási költségű 3G telefonok árait. Éppen emiatt a piackutató azt jósolja, hogy az idén 142 dollárról 129 dollárra csökken majd a mobiltelefonok átlagára.
A gyártók részéről némi bizakodásra adhat okot, hogy az iSuppli prognózisa alapján a készülékek 2007-től kezdve már nem lesznek jelentősen olcsóbbak, így a különféle alkatrészeknek a technológiai fejlődésből adódó árcsökkenése hagyhat némi helyet a valamivel magasabb profitnak.