A Nokia mintegy 25 százalékos mobilpiaci bővülésre számít az idén
MTI Sajtóadatbank, 2006. február 14. 09:30
Az ágazatvezető Nokia szerint az idén - csakúgy mint tavaly - mintegy negyedével bővül a világ mobiltelefon piaca. Korábban a Nokia ennél alacsonyabb piacbővülési előrejelzést adott.
A tavalyi egész évről a Nokiánál úgy becsülik, hogy a világpiac 24 százalékkal, 795 millió készülékre nőtt, és ebből a cég részesedése 265 millió készülék volt - rekordmennyiség - 28 százalékkal több a 2004-esnél.
A cég vezetője, Jorma Ollila a harmadik generációs mobiltelefonoknak szentelt világkongresszuson Barcelonában úgy nyilatkozott, hogy a Nokiánál az idén 40 millió UMTS mobiltelefon eladását várják. A világ idei teljes UMTS-készülék értékesítését 100 millióra becslik, így a Nokia a harmadik generációs mobiltelefonok eladásában várhatóan mintegy 40 százalékos piaci részt biztosít magának.
Ollila ezenkívül együttműködést jelentett be a rivális Sony Ericssonnal is a mobiltelevíziók területén. A két cég a jövőben egyezteti gyártási normáit.
Nemrégiben közzétett adatai alapján, tavaly egész évben a Nokia 3,616 milliárd eurós adózott eredményt ért el, 13 százalékkal többet a 2004-es 3,192 milliárdnál. Az üzemi eredmény 7 százalékkal 4,639 milliárd euróra nőtt 4,326 milliárdról, ezen belül a mobiltelefon-gyártásban 5 százalékkal, 3,598 milliárd euróra csökkent, a multimédia-termékeknél (ezek főleg számítógépek) majdnem ötszörösére, 836 millió euróra nőtt, a vállalati megoldásoknál az üzemi veszteség 258 millió euróra nőtt 210 millióról, a hálózati termékeknél 3 százalékkal 855 millió euróra csökkent a többlet. A forgalom 16 százalékkal - 2000 óta a leggyorsabban - 34,191 milliárd euróra nőtt 29,371 milliárdról.
Az utolsó negyedévben a Nokia becslése szerint a gyártók világszerte 244 millió készüléket adtak el, 23 százalékkal többet, mint a harmadik negyedévben és 25 százalékkal többet, mint 2004 utolsó negyedében. Ebből a Nokia részesedése 83,7 millió volt, 26 százalékkal több, mint az előző negyedben és 27 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A harmadik negyedévhez képest 1 százalékponttal 34 százalékra nőtt a cég világpiaci részaránya, az egy évvel korábbihoz képest viszont nem változott. A profitrést erősen nyomta, hogy míg Kínában 64 százalékkal több készüléket adtak el, mint 2004 utolsó negyedévben, és Ázsiában 42 százalékkal többet, Európában - a cég legnagyobb piacán - csak 23 százalékkal, Észak-Amerikában 22 százalékkal bővült az értékesítés, mennyiségben számolva.