Az e-közigazgatási rendszert Nagy Imre polgármester és Beck György, a HP Magyarország vezérigazgatója adta át.
Beck György, a HP Magyarország vezérigazgatója a fejlesztéssel kapcsolatban elmondta: a projekt kiemelkedő fontosságú, hiszen egy teljes kistérség lakossága számára ez az első kézzelfogható eredménye az EU-támogatásoknak. Az elektronikus közigazgatás EU-s irányelveinek és szabályozásainak ilyen magas szintű megvalósítása magyarországi és európai viszonylatban is élenjáró eredmény. Eger városa úttörő szerepet vállalt a közigazgatási szolgáltatások megújításában, s ezáltal vonzó befektetési térséggé vált, elősegítve a regionális kiegyenlítődést.
Az előzmény: Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata pályázatot adott be a Gazdasági Versenyképesség Operatív Program 2004. évi 4.3.1. az önkormányzatok információszolgáltató tevékenységének fejlesztése, intézkedése pályázati felhívására, amely pályázatot elnyerte. Az elnyert GVOP pályázat alapján az Önkormányzat közbeszerzési tendert írt ki, a HP Magyarország nyert el nevesített alvállalkozóival, a Minor Holding Rt.-vel, Geoview Kft.-vel és a Delta Elektronik Műszaki Kft.-vel közösen. A szerződéskötésre és egyben az EGORA nevű projekt indítására 2005. január 7-én került sor.
A szerződés keretében a HP informatikai alkalmazásokat vezetett be a képviselőket kiszolgáló rendszer, az elektronikus közbeszerzés, a szociális funkciók, az ipari és kereskedelmi folyamatok, a közterület-felügyeleti, a szabálysértési, valamint az építéshatósági ügyek támogatására. Az átadásra kerülő rendszer másik fontos eleme lesz az "integrált önkormányzati közigazgatási keretrendszer", amely megteremti az egységes irat és ügyiratkezelést, mivel több csatornából (papír és közigazgatási portál) képes iratokat fogadni, azokat egységes módon kezelni.
A lakosság számára legszembeötlőbb változás a városi portál (
www.eger.hu) megújulása. A megújult portál a város mindennapi életével kapcsolatos eseményeken és turisztikai információkon túl lehetőséget teremt arra, hogy az állampolgárok bizonyos ügyeiket elektronikus úton intézhessék. Az induláskor tíz ügyet lehet teljesen elektronikusan intézni, de ezek száma folyamatosan bővülhet, mert a rendszer tartalmazza a fejlesztéshez szükséges fejlesztőeszközt.
A jelenleg elektronikusan intézhető ügyek:
- Fakivágási engedély iránti kérelem
- Kérelem urnahely használatára
- Közterület bontási kérelem, közútkezelői hozzájárulás
- Tulajdonosi (és közútkezelői) hozzájárulás közterületen létesítmény elhelyezéséhez
- Igénybejelentés közterületen tartandó rendezvényekre
- Közterület eltérő használata
- A korlátozott forgalmú belvárosba és a várzónába való behajtás iránti kérelem
- Kérelem hatósági bizonyítvány kiállításához
- Kérelem túlfizetés visszautalására
- Kérelem taxiállomás használatára
Ahhoz, hogy valaki elektronikusan ügyet indíthasson, a portálon keresztül kezdeményeznie kell a regisztrációt, amelyhez mindössze egyszer kell az Okmányirodába személyesen befáradnia.
A rendszer a hivatalban telepítendő számítógépeken kívül elérhető lesz nyilvános terminálokról is, amelyek lehetővé teszik az otthon vagy munkahelyen számítógéppel nem rendelkező lakók és vállalkozások számára is a magas szintű szolgáltatások igénybe vételét.
A projekten belül került sor a www.eger.hu portál leváltására egy olyan új szoftverrel, mely képes együtt dolgozni azzal a rendszerrel, melyet a projekt keretén belül került kialakításra. Ezáltal a portál már nem csak a hagyományos funkciókat, hanem közigazgatási feladatokat is ellát.
- Ügyleírások. Elkészült minden iroda hatósági ügyeinek leírása, amelyek egységes formában megtekinthetők. Így az állampolgároknak az ügyintézést nem a hivatalban kell kezdeniük, hiszen weboldalainkról az adott ügy elintézéséhez minden tájékoztatást megkaphatnak. Ugyanitt az ügyintézéshez szükséges dokumentumok és útmutatók is letölthetők, melyet így előre ki lehet tölteni, ezáltal az ügyintézésre fordított idő csökkenthető.
- Településszerkezeti terv. A megújult portálon a teljes településszerkezeti tervet letölthető.
- Térinformatika. A projekt keretében megújult a térinformatikai rendszer is. A portál ennek egy szeletébe is betekintést nyújt - az egri ingatlanok helyrajzi számai interaktív módon lekérdezhetők.
- Elektronikus ügyintézés. Azon ügyek esetében, melyek lehetővé teszik a teljesen elektronikus ügyintézést (nem igényelnek személyes megjelenést, nem szükséges egyéb dokumentumok beadása), az állampolgárok távolról is elindíthatják azokat. Ennek igénybe vételéhez azonban először egy regisztrálni kell - a hivatalnak ugyanis azonosítania kell ügyfelét. A regisztráció egyszeri személyes megjelenést igényel, melyet az Okmányirodában kell megtenni.
- Közbeszerzési rendszer. Az induló szakrendszerek egyike a közbeszerzési rendszer, mely szintén információt juttat a portálra. Így látható, hogy milyen beszerzéseket tervezünk, melyek valósultak meg, és erre alapozva mindazok a vállalkozások, akik valamelyik beszerzésben érintettek lehetnek, elektronikus úton értesítést kapnak erről.
- Hírlevelek. A Polgármesteri Hivatal irodái bármilyen témakörben készíthetnek hírlevelet, melyre bárki feliratkozhat. A hírlevelekkel a folyamatos tájékoztatás és értesítés gyorsabbá és gyorsabbá vált.
- Folyamatos információkövetés. Azon oldalak esetében, ahol a folyamatosan megjelenő tartalmak indokolják, a látogatók értesítést kérhetnek a változás tényéről. Így nem szükséges ezeket időről-időre ellenőrizni, a rendszer automatikusan tájékoztat arról.
- Közgyűlési rendszer. 2006-tól a közgyűlés nyilvános dokumentumai, és a határozatok ezen a felületen keresztül olvashatók, abban a keresési feladatok is elvégezhetők.
- Idegenforgalmi portál. Az idegenforgalom szempontjából fontos, hogy a városba látogatók számára hasznos információkat tartalmaz az oldal.
- Szálláshelyek és más, az idegenforgalom segítése szempontjából fontos szolgáltatások. A hivatal támogatni kívánja az egri vállalkozások internetes megjelenését is. Ezért első lépésként a szálláshelyek adatai váltak elérhetővé, amelyet más területek is követnek.